responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 118

(6/ 2) تقسيم علم بتصور و تصديق‌

بنا بتعريف مذكور كه مطابق با رأى جمهور فلاسفه است علم دو قسم است: علم مفرد و علم مركب، علم مفرد تصور و علم مركّب تصديق ناميده ميشود.

(6/ 3) تصديق‌

تصديق مترادف با مطلق اعتقاد است و اعتقاد از عقده بمعنى گره است و تصديق بمناسبت مرتبط شدن محمول بموضوع اعتقاد ناميده شده است.

نسبت موضوع بمحمول و ربط آنها بيكديگر بدون رجحان ميسّر نميشود و تا رجحان نباشد اعتقاد قابل تصور نيست و مورد شك كه بدون رجحان است فرض ربط و نسبت است نه ربط و نسبت حقيقى و لذا بمورد شك كه رجحان نسبت وجود ندارد اعتقاد گفته نميشود و اعتقاد در مقابل شك است مگر آنكه بطريق مجاز و مسامحه در تعبير بوده باشد، بنابراين در عبارت كتاب قيد راجح اگر مستدرك نباشد براى تأكيد خواهد بود.

از عبارت گذشته معلوم شد كه تصديق مساوى با نسبت راجح است و نسبت راجح ممكن است جزمى يا غيرجزمى باشد و چهار صورت براى تصديق حاصل ميشود:

(اول) اعتقاد جازم مطابق با واقع كه واجد دو شرط جزم و مطابقه است و يقين ناميده ميشود.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست