نام کتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية نویسنده : ملا صدرا جلد : 1 صفحه : 68
بسنده گشته است،[18]تا جائى كه دانشهائى كه در حقيقت حكمتند و شهود انوار ملكوت بر
آنهاست، بريده شدهاند و حكيم نمايان اين روزگار را شناختى از آنها نيست.
و اى برادرانم! من مىدانم كه چون منادى حق به ظهور حقائق ندا دهد
اين سخنان ناقص و سرگرم كن محو شود، و اگر هم بماند در مواقف جدليات و ورزشهاى
مبتديان خواهد ماند، و حكمت واقعى بازگردد، چرا كه پروردگار بندگان چون اعلام خطر
كند راست گويد، و چون وعدهاى فرمايد محقق سازد».
و باز همو در اول كتاب حكمة الاشراق گويد: «وبدترين قرنها قرنى است كه راه اجتهاد در آن درهم
پيچد و سير افكار بريده گردد و باب مكاشفات و راه مشاهدات بسته شود».- پايان سخن
شيخ اشراق-.
اين سخنان را نقل كرديم تا هركس دريابد كه «عارف» يا «شيخ» و يا «حكيم» گشتن برتر از آنست كه كسى بدان توان رسيد، بدون
اينكه در تمامى طول زندگى خود بدان همت گمارد و تنها بدان پردازد و از تمامى اميال
حسى و خواهشهاى دنيائى دورى جويد، همراه با دارا بودن فطرتى صاف و ذهنى خالى از
گفتههاى بدعتسازان و طبعى پاك و فهمى تيزبين و دركى لطيف.
و پس از اينهمه- بدانسان كه يكى از حكما گويد- مىبايد در برابر
رنجهاى ناشى از آموزش خوددار و صابر باشد، و فطرتا دوستدار راستى و راستان و حكمت
و حكيمان بود، و فردى عصيانگر و لجباز براى هوسهاى خود نباشد؛ و همچنين در زمره
پرخواران و پرنوشان و آنان كه به سهولت جذب شهوات شوند نبود.
[18] - حكما مفاهيم كلى را كه ذهن از خارج دريافت مىكند
دستهبندى كرده و هر دسته را يك مقوله خواندهاند. تعداد مقولات از قديم مورد
اختلاف بوده و اكثرا آن را ده دانستهاند.
مقوله «متى»: (كى)، بودن شىء در زمان خود است. مثل
ايستادن زيد درين ساعت و مقوله «جده» كه «ملك» و «له» هم ناميده مىشود: دارا بودن چيزى است.
نام کتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية نویسنده : ملا صدرا جلد : 1 صفحه : 68