responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح رسالة المشاعر نویسنده : اللاهيجي، محمد جعفر    جلد : 1  صفحه : 84

است و چندين مرتبه اسفار را از اول تا آخر تدريس نموده است و شاگردان بسيارى تربيت كرده است و در تقرير مبانى ملا صدرا و استادى و مهارت در تدريس و عذوبت بيان و گفتار، برخى او را بر ملا صدرا ترجيح مى‌دهند. در اين ادوار اخير كسى به اندازه او شاگرد تربيت ننموده است.

جمعى از شاگردان آخوند نورى كه بعد از او داراى حوزه تدريس بودند، عبارتند از ملا اسماعيل درب كوشكى اصفهانى معروف به واحد العين كه به استادى معروف و شاگردان زيادى تربيت كرده است و آخوند ملا آقاى قزوينى و آقا سيد رضى مازندرانى (لاريجانى) و آقا ميرزا حسن نورى و ملا محمد جعفر لاهيجى و ملا عبد الله زنوزى مدرس و ملا مصطفى قمشه‌اى (مصطفى العلماء) و ميرزا محمد حسن چينى و ملا زين العابدين نورى و ملا هادى سبزوارى و آخوند ملا رضا تبريزى و غير اينها از اعاظم كه منشأ گسترش دانش در اطراف و اكناف ايران شدند.

بعضى از شاگردان نورى مثل ملا آقاى قزوينى و حاجى سبزوارى بيشتر به درس آخوند ملا اسماعيل اصفهانى معروف به واحد العين «درب كوشكى» حاضر شده‌اند. شايد آقا محمد رضا هم مدتى درس حاجى نورى را درك كرده است.

آقا سيد رضى در فلسفه و حكمت متعاليه شاگرد آخوند نورى است، ولى در عرفان از تلاميذ عارف بزرگ و حكيم محقق ملا محمد جعفر آباده‌اى [1]


[1]ملا محمد جعفر آباده‌اى فقيه بود و استاد آقا سيد رضى در عرفان ملا محمد جواد شيرازى است كه از او به قدوه ارباب أرباب و قرة عيون الموحدين تعبير كرده‌اند. در كيهان انديشه [62] از استاد همائى نقل شده است «سيد رضى فلسفه مشّائى را به نظر وى از آخوند نورى تحصيل كرده است» بايد عرض كنم آخوند هرگز به طرف فلسفه مشاء نرفته است. او فقط تلميذ مخلص ملا صدراست تلميذى كه برخى از اساتيد نامدار إذعان داشتند كه در حلّ عويصات از شخص صدر الحكماء كم نميآورد. شرح و تعليق او بر رساله أسرار الآيات مانند الماس مى‌درخشد و در 24- 25 سالگى ملا صدرائى است با تمام لوازم ميرزاى عبرت آنچه در احوال حكما و عرفا نوشته است قابل استناد است.

نام کتاب : شرح رسالة المشاعر نویسنده : اللاهيجي، محمد جعفر    جلد : 1  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست