نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 507
نقل و تحقيق
برخى، تكرار دو اسم رحمان را در بسمله و حمد بر مبالغه و تأكيد حمل
نمودهاند، ولى بايد به اين مهم توجه داشت و شيخ اكبر (ابن عربى) چه خوب تفطن
نموده و فرموده است كه از جرئتهاى پرخطر ارباب تفسير، حمل آيات الهيه است بر
مبالغه و مجرد تكرار. و چه خوب گفتهاند اهل تحقيق كه تكرار در كتاب تكوينى و تدوينى
به حسب تجليات حق محال است.
ذكر رحمان و رحيم در بسمله شايد ناظر بر اين مهم باشد كه هيچ امرى
از امور، وجود پيدا ننمايد و بعد از تحقق وجود به كمال ذاتى و عرضى خود واصل نشود،
مگر آن كه فاعل آن امر، به عون خداوند رحمان و رحيم و به رحمت رحيميه حق اول متكى
شود.
و در سوره حمد ذكر اسم رحمان و رحيم به اين عنايت وارد شده است كه
چون حمد ناشى از انعام الهى است و نعم الهى، معلول رحمت واسعه اوست و همين سبقت
رحمت الهى بر غضب، سبب وجود عالم هستى و تحقق اعيان ممكنه به وجود خاص خود و زمينه
از براى تجلى حق به اسم محسن و منعم مىباشد و اسم رحمان، صورت وجود است كه شامل
همه ممكنات مىباشد و به حسب حكم و حيطه وجودى بر كليات اسما و صفات مشتمل است.
لذا برخى گويند: اسم رحمان و رحيم در «بسمله» صفت اسم «اللّه» و در فاتحة الكتاب صفت ذات الهيهاند و به اين اعتبار، رحمت، جهت
ذات حق و اسم او نيز وضع شده است
«تَبارَكَاسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ
الْإِكْرامِ»به اين معنا
كه اسم رب صاحب جلالت و اكرام است، كما اين كه ذات حق متصف به اتم انحاى جلالت و
عظمت است.
از آنجا كه مظاهر كونيه و حقايق اعيان، به اعتبار وجود خارجى به
خصوص هياكل توحيد از صاحبان ولايت كليه و جزئيه به اعتبار مظهريت متصف به اين دو
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 507