نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 421
بنابراين، اشكال اساسى همان است كه بيان شد و نقل كرديم كه تميز صور
مقدارى به حلول اين صورت در ماده جزئى خاص محتاج است. و از آن به طور مفصل مشبعا
جواب گفتيم.
نقل و تحقيق و مناقشة و تأييد
فيلسوف محقق حاج ملا هادى- رض- از براى جواب از اشكال تلميذ بارع و
فاضل خود، چند مقدمه تمهيد فرموده [1] و اين مطلب را بسيار عالى بيان نموده است،
با آن كه هميشه اين فيلسوف عظيم از اطاله و تفصيل گريزان است، به مناسبت اهميت
مطلب، اين بحث را مفصل تقرير و تحرير فرموده است، ولى قسمتى از تقرير اين فيلسوف
نحرير و عارف متأله متحمل برخى از مناقشات است.
[1]. نبايد اين فيلسوف بزرگ را دست كم گرفت، كما اين كه برخى از
ارباب داعيه، توهّم كردهاند.
در عظمت او بس كه در مدت كمتر از 8 سال تحصيل حكمت، يكى از مدرّسان
عظيم عصر خود گرديد. اين حكيم علّام در درك و فهم و قوت ذكا در بين معاصران خود
نظير ندارد.
حكيم معظم آقا على حكيم، معروف به مدرس، در حواشى خود بر اسفار و
شواهد، از او به «وحيدعصرنا و فريد دهرنا» تعبير نموده است.
فيلسوف دانا سبزوارى- قدس سره- در چند مورد از آثار خود در جواب
مسائل فضلاى عصر خود و نيز در برخى از مواضع حواشى خود بر شواهد و اسفار در اين
مسأله مهم بحث نموده است[1]،ولى در جواب مسائل تلميذ خود مفصلتر از ديگران نيز در اين مسأله و
فروع آن (جواب از اشكال مشّاء) وارد شده است.
حقير، رسالهاى در عالم برزخ تأليف استادنا الأعظم سيد سادات اعاظم
الحكما و الفقهاء، حاج ميرزا سيد ابو الحسن قزوينى- جعلنى اللّه تعالى عن كل مكروه
فداه و ادام اللّه عز شأنه حراسته- ديده است.
اين رساله، بسيار تحقيقى و عالمانه نوشته شده است، افسوس كه در
دسترس نگارنده نيست. ايامى كه در شهر قزوين خدمت معظم له به قرائت اسفار اشتغال
داشته، اين رساله را ديده است.
[1]ر. ك: مجموعه رسائل، حكيم سبزوارى (با مقدمه نگارنده)، چاپ
دانشگاه مشهد و انتشارات سازمان اوقاف كشور اداره كل اوقاف خراسان، 1389 ق (قسمت
عربى)، ص 180- 182.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 421