نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 409
همين اصل، در يك قوس از دايره وجود، مراتب عقل و برزخ و ماده را حاصل
در قوس صعود با آن كه بايد صعود، تابع نزول و معراج تركيب، بر طبق معراج تحليل
باشد، وجود برزخ را در قوس ديگر منكر شدهاند. و برخى ديگر مثل محصلان از حكيمان
مشاء اصولا وجود برزخى را صعودا و نزولا قبول ننمودهاند.
اضاءة و إنارة و فيه تحقيق عرشى
قيام صور علميه- اعم از صور كليه و معقولات صرفه و معانى و مفاهيم
جزئيه و صور شبحيه خياليه- به نفوس ناطقه و مواضع ادراكى، قيام فيه و به نحو حلول
صور در مواضع مادى و صور نوعى جسمانى نمىباشد، بلكه قيام صور بر نفوس، قيام صدورى
است. و به عبارت اوضح، نفس در مقام ادراك معقولات و متخيلات در اوايل ادراك به
فاعل از قابل شبيهتر و بعد از تكامل جوهرى و دورى از ماده و احكام آن، فاعل تام
الوجود نسبت به ادراكات خود و عند غاية الاستكمال در قوس صعودى، با معقولات و با
عقل مجرد متحد و به اعتبار قوس نزولى [1] حاصل در عالم نفس، خلاق صور تفصيلى
مىشود.
[1]آخوند ملا صدرا در نحوه ادراك صور كلى و نيز نحوه حصول اين
صور در نفس عاقل و مدرك كليات، به حسب صورت، مختلف سخن گفته است، گاهى تعقل را به
مشاهده ارباب انواع و عقل مجرد از ماده مىداند. و در موضعى، ملاك ادراك كلى را به
خلاقيت و در مواردى به اتحاد با عقل فعال يا ارباب انواع دانسته است. و گاهى صور
كلى را رشح عقل مجرد قدس مىداند. و نيز در برخى از موارد، ملاك درك كلى را اتحاد
نفس با صورت مجرد عارى از ماده مىداند. و گاهى گفته است: صور كلى، عين اضافه
اشراقيه و عين تجلى و ظهور نفس است. و نيز گفته است: صور علميه عين اضافه و يك نحو
معناى اضافى بشمار مىرود.
كليه اين تعبيرات به جهت وجود اعتبارات مختلف در نفس و نحوه
ادراكات او و مراحل مختلف ادراك مىباشد و در معنا عبارات مختلف، در مقابل معناى
واحد بشمار مىرود.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 409