نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 293
نيز از ساير متمايز است.
حال بايد سؤال كرد: كدام بدن، بدن بعد از انفصال و تفرق اجزا و زوال
صورت خاص بدن و هيئت مخصوص تمام بدن و هيآت خاص هر جزئى از اجزا و هر عضوى از
اعضا؟ آن ودايع حاصل از صورت در ماده، به چه موضوعى قائم است تا باقى بماند؟ و
بنابر حركت جوهرى حاكم بر مواد و ذوات مادى، ودايع و هيآت خاص هر بدنى به چه
موضوعى قائم و چه امرى مانع فساد و چه حقيقتى اين ودايع را، به رسم امانت حفظ
خواهد كرد؟ خداوند علام الغيوب مىداند.
نگارنده، به نحو اختصار، مطالبى كه حكيم محقق مرحوم آقا على- قدس
سره- در مطاوى كلمات نقل شده از سبيل الرشاد به آنها اشارت فرمودهاند را با توضيح
كافى تقرير مىنمايد و بعد به نقل ساير مطالب مربوط به معاد جسمانى و بيان وجوه
خلل در كلمات اين فيلسوف اعظم مىپردازد، فنقول مستمدا من قدس روح القائل- رضى
اللّه عنه-: در مباحث گذشته بيان كرديم كه بين مركب حقيقى و مركب اعتبارى فرق است
و نيز تقرير نموديم كه ملاك حصول وحدت حقيقى و تحصل فرد واحد از انواع مركبات چيست
و گفتيم كه مجرد اتحاد در وجود منشأ ملاك حصول تركيب حقيقى در مركبات نمىباشد.-
الى آخر ما ذكرنا و حققناه في المباحث السابقة-.
مرحوم آقا على در مبحث قبل فرمودند: در مركبات حقيقى، اجزاى مركب به
اعتبارى كثير و به اعتبارى متحدند، چون نفى كثرت به كلى و يا حصول وحدت از كافه
جهات و اعتبارات، با حصول تركيب و تحقق مركب و تحصل صورت واحد در اجزا و تحصل
وجودى واحد و وجود خاصيتى غير خواص مربوط به اجزاى مركب منافات دارد.
از آنجا كه مركب، از اجزا و بسايط حاصل مىشود و هر مركبى ناچار به
بسايط منحل مىشود و يا آن كه تحصل هر مركبى، فرع بر وجود بسايط و اجزاى
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 293