نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 162
و به اعتبار بقا، ابدى؛ و صدر المحققين ملا صدراى شيرازى و اتباع او
نفس را جرمانى الحدوث و جسمانى به اعتبار ابتداى وجود و طليعه ظهور و به حسب مآل و
بقا روحانى و مجرد مىدانند، كلامى تمام نيست؛ براى آن كه جمعى از دانشمندان دوران
اسلامى روى شبهاتى كه براى آنها حاصل شده است و به حسب برخى از روايات، روح را
ازلى و قبل از تعلق به ابدان، از موجودات ملكوتى واقع در صقع عالم امر و از مجردات
امرى قاطن عالم عقل و انوار ساذجه و خلاصه آن كه روح را به اعتبار وجود تجردى،
متعدد به حسب افراد و متكثر نوعى مىدانند كه جهت تكامل و تعمير عالم دنيا از مقام
قدم به مرتبه حدوث، متنزل شده است كه: «الأرواحجنود مجنّدة ما تعارف منها ائتلف و ما تناكر
منها اختلف، و إنّ اللّه خلق الأرواح قبل الأجساد بألفي عام».
پيش از بناى مدرسه و دير و سومنات
ما بودهايم در اطوار كاينات.
شارح محقق حكمت اشراق، محمود بن مسعود بن مصلح كازرونى معروف به
علامه شيرازى- قدس اللّه روحه و كثر من عند اللّه فتوحه- گويد: «ذهبأفلاطون
إلى قدم النفوس و هو الحق الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه؛ لقوله
صلّى اللّه عليه و آله:
«الأرواحجنود مجنّدة فما تعارف منها ائتلف، و ما تنافر
منها اختلف» و قوله عليه السّلام:
نفس، به اعتبار وجود دنيوى و از جهت تعلق به ابدان و بنيه مزاجى و
هيكل
[1]. موجود قديم ازلى غير مسبوق به ماده و مدّت و مكان و زمان،
امكان ندارد از مقام منيع خود تنزل نمايد و معرض حدوث و تغيّر و انفعال گردد؛ چه
آن كه موجود ثابت محض، محل تجدّد ارادات و سنوح حالات مختلفه واقع نشود. و ديگر آن
كه تكثر فردى به فرض آن كه منحصرا از ناحيه قابل و ماده، حاصل نشود و از ناحيه جهات
متكثر موجود در فاعل نيز حاصل شود[1]،ولى شك نداريم كه مجرد عقلانى صرف و محض، تعدد قبول ننمايد و هر
نوعى، در فرد واحد منحصر خواهد بود.
[1]ملا قطب شيرازى مدفون در تبريز يكى از اكابر حكما و از
اعاظم متألهان در حكمت مشاء و اشراق و يكى از محققان اطبا در دوران اسلامى و از
بزرگترين دانايان در علوم رياضى و هيئت و طبيعى و از متبحران در علوم نقلى بايد
محسوب شود.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 162