نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 155
و نيل به مقام كهولت، هميشه بدنى به نحو ابهام و لا تعيّن (نه ابهام
مفهومى و عدم تحصل جنسى بلكه ابهام لازم حركات جوهرى خاص موجود متحقق در عالم
طبيعت) به نفس مضاف است. و بدن، در عالم بعد از مرگ و عوالم نشآت برزخى و اخروى
نيز بالذّات مضاف به نفس است، به نحوى كه هر كس انسان موجود در دنيا را در آخرت
مشاهده كند، با بدن متشخص و متقدر موجود در دنيا شهود نمايد. فرق فقط از ناحيه
ماده و قوه و استعداد فارق بين نشآت است و لا غير. و از جهت لون و مقدار و طول و
عرض، بين ابدان دنيوى و اخروى فرق وجود ندارد. و نتيجه آن كه شخص محشور در برزخ و
قيامت همان شخص موجود در دنياست بدنا و نفسا [1] يعنى البدن المحشور يوم النشور هو
البدن الموجود في دار الغرور. و مثاب و معاقب در آخرت غير از شخص موجود در دنيا
نيست، بلكه همان موجود مقيد به بدن و مكلف به تكاليف شرعى بعينه محشور و معاقب يا
مثاب است. و به اعتبار بدن، متحمّل لذّات و آلام مخصوص به ابدان و به اعتبار نفس و
مقام تجرد تام، معاقب يا مثاب است به عقاب يا ثواب عقلانى و روحانى.
نقل و تحقيق عرشى
نظر به آن كه نفس ناطقه به واسطه احتياج به تكامل و تكميل و جهت نيل
به
[1]يكى از مباحثى كه بايد در مسأله معاد براى آن اهميت شايان
قائل بود، مسأله تركّب انسان از نفس و بدن است. و اين تركيب، تركيب طبيعى و اتحادى
است نه انضمامى، علت اين تركيب به نحو اتحاد نه انضمام، همان صحت حمل است مثل:
الإنسان جسم نام حساس متحرك بالإرادة مدرك للكليات.
و اگر نفس، جوهر مجرد متحصل بالفعل و عقل و معقول و عاقل تام خلق
شود و بوجه من الوجوه با جسم متحد نباشد، حمل، غلط و تركيب، به طور قطع تركيب
اتحادى نخواهد بود.
ما، در مباحث بعد در مقام تقرير ادله و مقدمات معاد جسمانى مفصل
متعرض اين مهم مىشويم و اثبات مىنماييم كه مقام تجرد نفس- جميع مراتب و مقامات
تجرد آن- از ناحيه حركات جوهرى حاصل مىشود كما عليه صدر أعاظم الحكماء و العرفاء-
أعظم اللّه قدره في النشآت الإلهية و حشره مع السادة الأئمة-.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 155