نام کتاب : شيعه در اسلام - ط قديم نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 73
كرده با چند تن از پيروان
خود داخل آتش شده و سوخت. پيروان (عطاء مقنع) پس از چندى مذهب اسماعيليه را اختيار
كرده و به فرقه باطنيه ملحق شدند.
شيعه دوازده امامى و فرق
ايشان با زيديه و اسماعيليه
اكثريت شيعه كه اقليتهاى
نامبرده از آن منشعب و جدا شده اند (شيعه اماميه و دوازده امامى) ناميده مى شوند و
چنانكه گفتيم در آغاز پيدايش به عنوان انتقاد و اعتراض در دو مسئله اساسى از مسائل
اسلامى پيدا شده اند بى آنكه در آيينى كه طبق تعليم پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و
آله و سلّم در ميان مسلمين معاصر آن حضرت بود، سخنى داشته باشند. و آن دو مسئله
(حكومت اسلامى و مرجعيت علمى) بود كه شيعه آن را حق اختصاصى اهل بيت مى دانستند.
(شيعه) مى گفتند: خلافت
اسلامى كه البته ولايت باطنى و پيشوائى معنوى لازم لاينفك آن است، از آن على و اولاد
على عليه السّلام است كه به موجب تصريح خود پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و
سلّم و ساير ائمه اهل بيت، دوازده تن مى باشند و مى گفتند: تعليمات ظاهرى قرآن كه
احكام و قوانين شريعت مى باشند و در عين حال كه به حيات معنوى كامل نيز مشتملند،
داراى اصالت و اعتبارند و تا قيامت، فسخ بردار نيستند و اين احكام و قوانين را از
راه اهل بيت بايد به دست آورد وبس.
و از اينجا روشن مى شود
كه: فرق كلى ميان شيعه دوازده امامى و شيعه زيدى اين است كه (شيعه زيدى) غالبا
امامت را مختص به اهل بيت نمى داند و عدد ائمه را به دوازده منحصر نمى بيند و از
فقه
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط قديم نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 73