responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط قديم نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 249

سعادت حقيقى نايل مى گردد؛ يعنى اهل بيت از خطا و اشتباه معصومند. و به واسطه همين قرينه معلوم مى شود كه مراد از اهل بيت و عترت تمام خويشان و اولاد پيغمبر نيست بلكه افراد معينى مى باشند كه از جهت علوم دين، كامل باشند و خطا و عصيان در ساحت وجودشان راه نداشته باشد تا صلاحيت رهبرى داشته باشند و آنها عبارتند از على بن ابيطالب و يازده فرزندش كه يكى پس از ديگرى به امامت منصوب شدند. چنانچه در روايات نيز به همين معنا تفسير شده است. از باب نمونه: ابن عباس مى گويد به پيغمبراكرم گفتم خويشان تو كه دوست داشتن آنها واجب است كيانند؟ فرمود: (على و فاطمه و حسن و حسين)، (ينابيع الموده، ص 311) جابر مى گويد پيغمبر فرمود: (خدا ذريه هر پيغمبرى را در صلب خودش قرار داد ولى ذريه مرا در صلب على قرار داد)، (ينابيع الموده، ص 318).

(حديث حق): ام سلمه مى گويد از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: (على با حق و قرآن مى باشد و حق و قرآن نيز با على خواهند بود و از هم جدا نمى شوند تا اينكه بر كوثر بر من وارد شوند)، (در غاية المرام، ص 539 اين مضمون با چهارده حديث از عامه و ده حديث از خاصه نقل شده است) (حديث منزلت): سعد بن وقاص مى گويد رسول خدا به على فرمود: (آيا راضى نيستى كه تو نسبت به من مانند هارون نسبت به موسى باشى جز اينكه بعد از من پيغمبرى نخواهد بود؟)، (البداية والنهايه، ج 7، ص. ذخائرالعقبى، ص 63. فصول المهمه، ص 21. كفاية الطالب، تأليف گنجى شافعى، ص 148- 154. خصائص، ص 19- 25. صواعق، ص 177. در غاية المرام، ص 109، صد حديث از عامه و هفتاد حديث از خاصه نقل است) (حديث دعوت عشيره): پيغمبر (ص) خويشانش را براى صرف غذا دعوت نمود پس از تناول غذا به آنان فرمود: (من كسى را سراغ ندارم كه بهتر از آنچه را كه من براى شما آورده ام براى قومش آورده باشد. خدا به من دستور داده كه شما را به سويش دعوت كنم پس كيست كه در اين امر با من كمك كند و برادر و وصى و خليفه من در بين شما گردد؟) تمام مردم سكوت كردند ولى على در عين حال كه از همه كوچكتر بود عرضه داشت: من وزير و يار شما مى شوم. پس پيغمبر دست بر گردن او نهاده فرمود: اين برادر و وصى و خليفه من است، بايد از او اطاعت كنيد. پس آن جماعت از جا حركت نموده مى خنديدند و به ابوطالب مى گفتند: محمد به تو دستور داد كه از پسرت اطاعت كنى (تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 116) و از اينگونه احاديث زياد است از جمله حذيفه مى گويد رسول خدا فرمود: (اگر على را خليفه و جانشين من قرار بدهيد- و گمان نمى كنم چنين كارى را انجام بدهيد- او را راهنمايى با بصيرت خواهيد يافت كه شما را به راه راست وادار مى كند)، (حلية الاولياء، تأليف ابونعيم، ج 1، ص 64. كفاية الطالب، ط نجف، سال 1356، ص 67) ابن مردويه مى گويد پيغمبر فرمود: (هر كس دوست دارد حيات و مرگش مانند من باشد و ساكن بهشت گردد، بعد از من دوست دار على باشد و به اهل بيت من اقتدا كند؛ زيرا آنها عترت من و از گل من آفريده شده اند و علم و فهم من نصيب آنان گشته پس بدا به حال كسانى كه فضل آنها را تكذيب نمايند، شفاعتم هرگز شامل حالشان نخواهد شد)، (منتخب كنزالعمال كه در حاشيه مسند احمد به چاپ رسيده، ج 5، ص 94)


[227] البداية والنهاية، ج 5، ص 277. شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 133. الكامل فى التاريخ، ج 2، ص. تاريخ الرسل و الملوك، تأليف طبرى، ج 2، ص 436.

[228]

الكامل، تأليف ابن اثير، ج 2، ص 292. شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 54.

[229]

شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 134.

[230]

تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 137.

[231]

البداية والنهايه، ج 6، ص 311.

[232]

سوره انعام، آيه 89.

[233]

سوره بقره، آيه 124.

[234]

سوره انبيا، آيه 73.

[235]

از باب نمونه: (وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ) يعنى: (قسم به اين كتاب روشن! ما قرآن را عربى قرار داديم شايد تعقل كنيد. و اين قرآن در ام الكتاب نزد ما عالى و حكيم است). (سوره زخرف، آيه 4)

[236]

مانند اين آيات: (وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ).

يعنى: (تمام نفوس با گواه و مأمور در قيامت مبعوث مى گردند (و به آنان گفته مى شود) تو از اين زندگى غافل بودى، پس ما پرده غفلت را از ديدگانت برداشتيم و اكنون ديده ات تيز بين شده است)، (سوره ق، آيه 21) (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً).

يعنى: (هر كس عمل نيكى انجام دهد و مؤ من باشد، ما او را زنده مى كنيم، زندگى پاكيزه و خوبى)، (سوره نحل، آيه 97) (اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ).

يعنى: (وقتى كه خدا و رسول شما را به چيزى دعوت كردند كه زنده تان مى كند اجابت كنيد)، (سوره انفال، آيه 24) (يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ).

يعنى: (روزى كه هر كس هر كار خوب و بدى انجام داده حاضر بيابد)، (سوره آل عمران، آيه 30) (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى‌ وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ).

يعنى: (ما مردگان را زنده مى كنيم و اعمال و آثارشان را ثبت مى كنيم و همه چيز را در امام مبين احصا كرده ايم)، (سوره يس، آيه 12)

[237]

از باب نمونه: خداوند متعال در حديث معراج به پيغمبر مى فرمايد:

(فَمَنْ عَمِلَ بِرِضائى الْزِمُهُ ثَلثَ خِصالٍ اعْرِضُهُ شُكْراً لُاهُ الْجَهْلُ وَذِكْراً لايُخالِطُهُالنّسْيانُ وَمَحَ 4 بَّةً لا يُؤْثِرُ عَلى مَحَبَّتى مَحَبَّةَ الْمَخْلُوقين. فَاذا احَبَّنى، احْبَبْتُهُ وَافْتَحُ عَيْنَ قَلْبِهِ الى جَلالى وَلا اخْفى عَلَيْهِ خاصَّةَ خَلْقى وَاناجيهِ فى ظُلَمِ الَّيْلِ وَنُورِالنَّهارِ يَنْقَطِعَ حَديثُهُ مَعَ الْمَخْلُوقينَ وَمُجالَسَتِهَ مَعَهُمْ وأسْمَعُهُ كَلامى وَكلامَ مَلائِكَتى وأعَرّفُهُ السَّرَّ الَّذى سَتَرْتُهُ عَنْ خَلْقى وأَلْبَسُهُ الْحَيا حَتّى يَسْتَحِىَ مِنْهُ الْخَلْقُ وَيَمْشِىَ عَلَى اْلَارْضِ مَغْفُوراً لَهُ وَاجْعَلُ قَلْبَهُ واعِياً وَبَصيراً وَلا اخْفى عَلَيْهِ شَيْئاً مِنْ جَنَّةٍ وَلا نارٍ وَاعَرّفُهُ ما يَمُرُّ عَلَى النّاسِ فِى الْقِيامَةِ مِنَ الْهَوْلِ وَالِشّدَّةِ)

، (بحارالانوار، چاپ كمپانى، ج 17، ص 9) عبدِ اللّهِ عَليْهِ السَّلامُ قالَ اسْتَقْبَلَ رَسُولُ اللّه صَلى اللّه عَلَيْهِ وَ آلِهِ حارِثَةَ بْنَ مالِكٍ بْنِ النُّعْمانِ اْلَانْصارى فَقالَ لَهُ: كَيْفَ انْتَ يا حارِثَةُ بْنُ مالِكٍ؟ فَقالَ: يا رَسُولَاللّهِ مُؤ مِنٌ حَقّاً فَقالَ رَسُولُاللّهُ لِكُلّ شَيْى ءٍ حَقيقَةٌ فَما قَوْلِك؟ فَقالَ يا رَسُولَاللّه عَرَفْتُ نَفْسى عَنِ الدُّنْيا فَاسْهَرْتُ لَيْلى وَاظَمأْتُ هَو اجِرى فَكَأَنّى انْظُرُ الى عَرْشِ رَبّى وَقَدْ وُضِعَ لِلْحِسابِ وَكَأَنّى انْظُرُ الى اهْلِ اْلجَنَّةِ يَتَزاوَرُونَ فِى الْجَنَّةِ وَكَأَنّى اسْمَعُ عُوا اهْلٍ فِى النّارِ فَقالَ رَسُولُاللّهِ: عَبْدٌ نَوَّراللّهُ قَلْبَهُ)، (وافى، تأليف فيض، جزء سوم، ص 33)

[238]

(وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ)، يعنى: (ما آنها را امام قرار داديم كه به وسيله امر ما مردم را هدايت كنند و انجام كارهاى نيك را به آنها وحى كرديم)، (سوره انبياء، آيه 73) (وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا).

يعنى: (ما بعضى از آنها را امام قرار داديم تا مردم را به وسيله امر ما هدايت كنند؛ زيرا آنان صبر كردند)، (سوره سجده، آيه 24) از اينگونه آيات استفاده مى شود كه امام، علاوه بر ارشاد و هدايت ظاهرى، داراى يك نوع هدايت و جذبه معنوى است كه از سنخ عالم امر و تجرد مى باشد. و به وسيله حقيقت و نورانيت و باطن ذاتش، در قلوب شايسته مردم تأثير و تصرف مى نمايد و آنها را به سوى مرتبه كمال و غايت ايجاد، جذب مى كند (دقت شود)

[239]

از باب نمونه:

(عَنْ جابِرِ بْنِ سُمْرَةٍ قالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ يَقُولُ: لا يَزالُ هذَا الدّينُ عَزيزاً الى اثْنى عَشَرَ خَليفةً قالَ: فَكَبَّرَالنّاسُ وَضّحبُوا ثُمَّ قالَ كَلِمَةً خَفِيَّةً، قُلْتُ لِابى: يا ابَةُ، ما قالَ؟ قالَ: قالَ كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ)

، (صحيح ابى داوود، ج 2، ص 207. مسند احمد، ج 5، ص 92 و چندين حديث ديگر قريب به همين مضمون)

دخلْتُ عَلَى النَّبِىّ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فَاذاً الْحُسَيْنُ عَلى فَخذَيْهِ وَهُوَ يُقَبّلُ عَيْنَيْهِ ويُقَبَّلُ فاهُ وَيَقُولُ: انْتَ سَيّدُ ابْنِ سَيّدٍ وَانْتَ امامُ ابْنِ امامٍ وَانْتَ حُجَّةُ ابْنِ حُجَّةٍ وَانْتَ ابُو حُجَجٍ تِسْعَةٍ، تاسِعُهُمْ قائمُهُمْ)

، (ينابيع الموده، تأليف سليمان بن ابراهيم قندوزى، چاپ هفتم، ص 308)

[240]

ر. ك: الغدير، امينى. غاية المرام، سيد هاشم بحرانى. اثبات الهداه، محمد بن حسن حر عاملى. ذخائرالعقبى، محب الدين احمد بن عبداللّه طبرى. مناقب، خوارزمى. تذكرة الخواص، سبط ابن جوزى. ينابيع الموده، سليمان ابراهيم حنفى. فصول المهمه، ابن صباغ. دلائل الامامه، محمد بن جرير طبرى. النص والاجتهاد، شرف الدين موسوى. اصول كافى، محمد بن يعقوب كلينى، ج 1. الارشاد، مفيد.

[241]

فصول المهمه (چاپ دوم) ص 14. مناقب خوارزمى، ص 17.

[242]

ذخائرالعقبى (چاپ قاهره، سال 1356) ص 58. مناقب خوارزمى (چاپ نجف، سال 1385 هجرى) ص 16- 22. ينابيع الموده (چاپ هفتم) ص 68- 72.

[243]

ارشاد مفيد (چاپ تهران، سال 1377) ص 4. ينابيع الموده، ص 122.

[244]

فصول المهمه، ص 28- 30. تذكرة الخواص (چاپ نجف، سال 1383 هجرى) ص 34. ينابيع الموده، ص 105. مناقب خوارزمى، ص 73 و 74.

[245]

فصول المهمه، ص 34.

[246]

فصول المهمه، ص 20. تذكرة الخواص، ص 20- 24. ينابيع المودة، ص 65- 63.

[247]

تذكرة الخواص، ص 18. فصول المهمه، ص 21. مناقب خوارزمى، ص 74.

[248]

مناقب آل ابيطالب، تأليف محمد بن على بن شهراشوب (چاپ قم) ج 3، ص 62 و 218. غاية المرام، ص 539. ينابيع الموده، ص 104.

[249]

مناقب آل ابيطالب، ج 3، ص 312. فصول المهمه، ص 113- 123. تذكرة الخواص، ص 172- 183.

[250]

تذكرة الخواص، ص 27.

[251]

تذكرة الخواص، ص 27. مناقب خوارزمى، ص 71.

[252]

مناقب آل ابيطالب، ج 3، ص 221. مناقب خوارزمى، ص 92.

[253]

نهج البلاغه، جزء 3، كتاب 24.

[254]

مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 21 و 25. ذخائرالعقبى، ص 67 و 121.

[255] مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 28. دلائل الامامه، محمد بن جرير طبرى (چاپ نجف، سال 1369 هجرى) ص 60- فصول المهمه، ص 133. تذكره الخواص، ص 193. تاريخ يعقوبى (چاپ نجف سال 1314 هجرى) ج 2، ص 204. اصول كافى، ج 1، ص 461.

[256]

ارشاد مفيد، ص 172. مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 33. فصول المهمه، ص 144.

[257]

ارشاد مفيد، ص 172. مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 33. الامامة والسياسه، عبداللّه بن مسلم بن قتيبه، ج 1، ص 163. فصول المهمه، ص 145. تذكرة الخواص، ص 197.

[258]

ارشاد مفيد، ص 173. مناقب ابن شهراشوب، ج 4 ص 35 الامامة والسياسة ج 1، ص 164.

[259]

ارشاد مفيد، ص 174. مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 42. فصول المهمه، ص 146. تذكرة الخواص، ص 211.

[260]

ارشاد مفيد، ص 181. اثبات الهداه، ج 5، ص 129 و 134.

[261]

ارشاد مفيد، ص 179. اثبات الهداه، ج 5، ص 168- 212. اثبات الوصيه، مسعودى (چاپ تهران، سال 1320) ص 125.

[262]

ارشاد مفيد، ص 182. تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 226- 228. فصول المهمه، ص 163.

[263]

مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 88.

[264]

مناقب ابن شهراشوب، ج 4، ص 88. ارشاد مفيد، ص 182. الامامة والسياسه، ج 1، ص 203. تاريخ يعقوب، ج 2، ص 229. فصول المهمه، ص 163. تذكرة الخواص، ص 235.

نام کتاب : شيعه در اسلام - ط قديم نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست