نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 98
اكثريت مشايخ عرفان كه
نامهايشان در تذكرهها ضبط شده است به حسب ظاهر مذهب تسنن را داشتهاند و طريقت
به شكلى كه امروز مشاهده مىكنيم (مشتمل به يك رشته آداب و رسومى كه در تعاليم
كتاب و سنت خبرى از آنها نيست) يادگار آنان مىباشد اگر چه برخى از آداب و رسوم
شان به شيعه نيز سرايت نموده است.
چنانكه گفتهاند جماعت بر
اين بودند كه در اسلام برنامه براى سير و سلوك بيان نشده است بلكه طريق معرفت نفس
طريقى است كه مسلمين به آن پى بردهاند و مقبول حق مىباشد مانند طريق رهبانيت كه
بى اينكه در دعوت مسيح عليه السلام وارد شده باشد، نصارى از پيش خود درآوردند و
مقبول قرار گرفت.[1]
از اين روى هر يك از مشايخ
طريقت آنچه را از آداب و رسوم صلاح ديده در برنامه سير و سلوك گذاشته و به مريدان
خود دستور داده است و تدريجاً برنامه وسيع و مستقلى بهوجود آمده است.
مانند مراسم سرسپردگى و
تلقين ذكر و خرقه و استعمال موسيقى و غنا و وجد در موقع ذكر و گاهى در بعضى
سلسلهها كار به جايى كشيده كه شريعت در سويى قرار گرفته و طريقت در سوى ديگر و
طرفداران اين روش عملًا به باطنيه ملحق شدهاند ولى با ملاحظه موازين نظرى شيعه
آنچه از مدارك اصلى اسلام (كتاب و سنت) مىتوان استفاده نمود خلاف اين است و هرگز
ممكن نيست بيانات دينى به اين حقيقت راهنمايى نكند يا در روشن كردن برخى از
برنامههاى آن اهمال ورزد يا در مورد كسى (هر كه باشد) از واجبات و محرمات خود
صرفنظر نمايد.
راهنمايى كتاب و سنت به
عرفان نفس و برنامه آن
خداى متعال در چندين جا از
كلام خود امر مىكند كه مردم در قرآن تدبر و
[1] . خداى متعال
مىفرمايد: «و رهبانيتى كه نصارى از خود درآورده بودند ما آنرا در حقشان ننوشته
بوديم جز اينكه در اين كار رضاى خدا را منظور داشتند» حديد، آيه 27
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 98