نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 89
طريق دوم بحث عقلى
تفكر عقلى فلسفى و
كلامى
2. پيش قدمى شيعه در تفكر
فلسفى و كلامى در اسلام
3. كوشش پايدار شيعه در
فلسفه و ساير علوم عقليه
4. چرا فلسفه در شيعه باقى
ماند؟
5. چند تن از نوابغ علمى
شيعه.
تفكر عقلى فلسفى و كلامى
سابقاً تذكر داديم[1] كه قرآن كريم تفكر عقلى را امضاء
نموده و آن را جزء تفكر مذهبى قرار داده است البته بنحو تعاكس، تفكر عقلى نيز پس
از آنكه حقانيت و نبوت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را تصديق نموده است ظواهر
قرآن را كه وحى آسمانى است و بيانات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهل بيت
عليهم السلام گرامش را در صف حجتهاى عقلى قرار داده و حجتهاى عقلى كه انسان با
فطرت خدادادى نظريات خود را با آنها اثبات مىكند دو قسم است. برهان و جدل.
برهان حجتى است كه مواد آن
مقدماتى حق (واقعى) باشند اگرچه مشهود يا مسلم نباشند و به عبارت ديگر قضايائى
باشند كه انسان با شعور خدادادى خود اضطراراً آنها را درك و تصديق مىكند چنانكه
مىدانيم (عدد سه از چهار كوچكتر است) اينگونه تفكر تفكر عقلى است و در صورتيكه
در كليات جهان هستى انجام گيرد مانند تفكر در مبدأ آفرينش و سرانجام جهان و
جهانيان تفكر فلسفى ناميده مىشود.