نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 86
ولى در استنباط[1] احكام شرعيه نظر به ادلهاى كه قائم
شده علاوه به خبر متواتر و قطعى به خبر واحد نيز كه نوعا مورد وثوق باشد عمل
مىشود.
پس خبر متواتر و قطعى پيش
شيعه مطلقا حجت و لازم الاتباع است و خبر غير قطعى (خبر واحد) به شرط اينكه مورد
وثوق نوعى باشد تنها در احكام شرعيه حجت مىباشد.
تعليم و تعلم عمومى در
اسلام
تحصيل علم يكى از وظايف
دينى اسلام است، پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد:[2] «طلب علم براى هر مسلمانى فريضه (وظيفه واجب) مىباشد». و طبق
اخبارى كه با شواهد قطعيه تأييد شده است مراد از اين علم دانستن اصول سهگانه
اسلامى توحيد، نبوت و معاد با لوازم قريب آنهاست و دانستن تفصيل احكام و قوانين
اسلامى است براى هر فرد به اندازه ابتلاء و احتياج وى.
البته روشن است كه تحصيل
علم به اصول دين، اگرچه با دليل اجمالى باشد براى همه ميسر و در خور توانايى است
ولى تحصيل علم به تفصيل احكام و قوانين دينى از راه استفاده و استنباط فنى از
مدارك اصلى كتاب و سنت (فقه استدلالى) كار همه كس نيست و تنها در خور توانايى برخى
از افراد مىباشد و در اسلام حكم طاقت فرسا (حرجى) تشريع نشده است.
از اين روى تحصيل علم به
احكام و قوانين دينى از راه دليل بهطور واجب كفايى به بعضى از افراد كه توانايى و
صلاحيت آنرا دارند اختصاص يافته و وظيفه بقيه افراد طبق قاعده عمومى وجوب رجوع
جاهل به عالم (قاعده رجوع به خبره) آن است كه