responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 34

دو مسئله جانشينى و مرجعيت علمى‌

شيعه طبق آنچه از تعاليم اسلامى به دست آورده بود معتقد بود كه آنچه براى جامعه در درجه اول اهميت است روشن شدن تعاليم اسلام و فرهنگ دينى است‌ [1] و در درجه تالى آن، جريان كامل آنها در ميان جامعه مى‌باشد.

به عبارت ديگر، اولا: افراد جامعه به جهان و انسان با چشم واقع‌بينى نگاه كرده وظايف انسانى خود را (به طورى كه صلاح واقعى است) بدانند و به جا آورند اگر چه مخالف دل‌خواهشان باشد.

ثانيا: يك حكومت دينى نظم واقعى اسلامى را در جامعه حفظ و اجرا نمايد به طورى‌كه مردم كسى را جز خدا نپرستند و از آزادى كامل و عدالت فردى و اجتماعى برخوردار شوند. اين دو مقصود، به دست كسى بايد انجام يابد كه عصمت و مصونيت خدايى داشته باشد وگرنه ممكن است كسانى مصدر حكم يا مرجع علم قرار گيرند كه در زمينه وظايف محوله خود از انحراف فكر يا خيانت سالم نباشند و تدريجاً ولايت عادله آزادى بخش اسلامى به سلطنت استبدادى و ملك كسرائى و قيصرى تبديل شود و معارف پاك دينى مانند معارف اديان ديگر دست‌خوشِ تحريف و تغيير دانشمندان بوالهوس و خودخواه گردد و تنها كسى كه به تصديق پيغمبر اكرم در اعمال و اقوال خود مصيب و روش او با كتاب خدا و سنت پيغمبر مطابقت كامل داشت همان على عليه السلام بود. [2]

و اگر چنان‌كه اكثريت مى‌گفتند قريش با خلافت حقه على مخالف بودند لازم بود مخالفين را به حق وادارند و سركشان را به جاى خود بنشانند چنان‌كه با جماعتى كه در


[1] . كتاب خدا و بيانات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهل‌بيت با ترغيب و تحريص به تحصيل علم تا جايى كه پيغمبر اكرم‌مى‌فرمايد: «طلب العلم فريضة على كل مسلم»؛ طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. «بحارالانوار، ج 1، ص 55»

[2] . البداية والنهاية، ج 7، ص 360

نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست