نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 198
كه وظيفه امام تنها بيان
صورى معارف و راهنمايى ظاهرى مردم نيست و امام چنانكه وظيفه راهنمايى صورى مردم
را به عهده دارد همچنان ولايت و رهبرى باطنى اعمال را به عهده دارد و اوست كه
حيات معنوى مردم را تنظيم مىكند و حقايق اعمال را به سوى خدا سوق مىدهد.
بديهى است كه حضور وغيبت
جسمانى امام دراين باب تأثيرى ندارد وامام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف
و اتصال دارد اگرچه از چشم جسمانى ايشان مستور است و وجودش پيوسته لازم است؛ اگرچه
موقع ظهور و اصلاح جهانىاش تاكنون نرسيده است.
خاتمه: پيام معنوى شيعه
پيام معنوى شيعه به
جهانيان يك جمله بيش نيست آن اين است كه «خدا را بشناسيد» و تعبير ديگر راه
خداشناسى را پيش گيرند تا سعادتمند و رستگار شوند واين همان جملهاى است كه پيغمبر
اكرم صلى الله عليه و آله براى نخستين بار دعوت جهانى خود را با آن افتتاح فرمود:
«اى مردم خدا را به يگانگى بشناسيد و اعتراف كنيد تا رستگار شويد» درتوضيح اين
پيام بهطور اجمال مىگوييم:
ما افراد بشر به حسب طبع
دلداده بسيارى از مقاصد زندگى و لذايذ مادى هستيم خوردنىها و نوشيدنىهاى گوارا و
پوشيدنىهاى شيك و كاخها و منظرههاى فريبنده، همسر زيبا و دلنواز، دوستان صميمى
و ثروت سنگين يا از راه قدرت و سياست مقام و جاه و بسط سلطه و فرمانروايى و خورد
كردن هر چيزى كه با خواستههاى ما مخالفت مىكند مىخواهيم و دوست داريم.
ولى با نهاد خدادادى خود
مىفهميم كه اين همه لذايذ ومطالب براى انسان آفريده شده نه انسان براى آنها، و
آنها به دنبال انسان بايد باشند نه انسان به دنبال آنها.
هدف نهايى بودن شكم و
پايينتر از شكم منطق گاو و گوسفند است و دريدن و
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 198