responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 197

پاسخ: بناى اعتراض به استبعاد است والبته عمر به اين درازى و بيشتر از اين قابل استبعاد مى‌باشد ولى كسى كه به اخبارى كه در خصوص امام غايب از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ساير ائمه اهل بيت عليهم السلام وارد شده مراجعه نمايد خواهد ديد نوع زندگى امام غائب را به طريق خرق عادت معرفى مى‌كنند.

و البته خرق عادت غير از محال است و از راه علم هرگز نمى‌توان خرق عادت را نفى كرد، زيرا هرگز نمى‌توان اثبات كرد كه اسباب و عواملى كه در جهان كار مى‌كنند تنها همان‌ها هستند كه ما آنها را ديده‌ايم و مى‌شناسيم و ديگر اسبابى كه ما از آنها خبر نداريم، يا آثار و اعمال آنها را نديده‌ايم، يا نفهميده‌ايم، وجود ندارد. از اين روى ممكن است در فردى يا افرادى از بشر اسباب و عواملى به‌وجود آيد كه عمرى بسيار طولانى هزار يا چندين هزار ساله براى ايشان تأمين نمايد و از اين جاست كه جهان پزشكى تاكنون از پيدا كردن راهى براى عمرهاى بسيار طولانى نوميد و مأيوس نشده است.

اين اعتراض از مليين مانند كليميت و مسيحيت و اسلام كه به موجب كتاب‌هاى آسمانى خودشان، خرق عادت و معجزات پيغمبران خدا را قبول دارند، بسيار شگفت‌آور است.

مخالفين شيعه اعتراض مى‌كنند كه شيعه وجود امام را براى بيان احكام دين و حقايق آيين و راهنمايى مردم لازم مى‌دانند و غيبت امام ناقض اين غرض است، زيرا امامى كه به واسطه غيبتش، مردم هيچ‌گونه دسترسى به وى ندارند، فايده‌اى بر وجودش مترتب نيست و اگر خدا بخواهد امامى را براى اصلاح جهان بشرى برانگيزد قادر است كه در موقع لزوم او را بيافريند ديگر به آفرينش چندين هزار سال پيش از موقع وى نيازى نيست.

پاسخ: اينان به حقيقت معناى امامت پى نبرده‌اند، زيرا در بحث امامت روشن شد

نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 1  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست