نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 117
جنين در تخم يا در رحم از
آغاز تكون به سوى حيوان كاملى رهسپار مىباشد.
قرآن كريم در تعليم خود
(كه مطلق آفرينش و پرورش اشياء را به خدا نسبت مىدهد) اين رهسپارى و كشش را كه هر
نوع از انواع آفرينش در راه كمال خود دارد به هدايت الهى و رهبرى خدايى نسبت
مىدهد چنانكه مىفرمايد: «الَّذِي أَعْطى
كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى»[1]
و مىفرمايد: «الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى* وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدى»[2] و به نتيجههاى نامبرده اشاره كرده مىفرمايد: «وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها»[3]
و مىفرمايد: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما
لاعِبِينَ* ما خَلَقْناهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا
يَعْلَمُونَ»[4]
هدايت خصوصى
بديهى است نوع انسان از
اين كليات مستثنى نيست وهمين هدايت تكوينى كه در همه انواع آفرينش حكومت مىكند در
وى نيز حكومت خواهد كرد و چنانكه هر نوع با سرمايه اختصاصى خود به سوى كمال خود
رهسپار مىشود و هدايت مىيابد انسان نيز با هدايت تكوينى به سوى كمال واقعى خود
هدايت مىيابد انسان در عين اينكه با انواع ديگر نباتى و حيوانى در بسيارى از
خصايص شريك است خصيصه اختصاصى دارد كه از ديگران تميزش مىدهد و آن (خرد) است.
خرد است كه انسان به واسطه
آن به تفكر پرداخته از هر وسيلهاى ممكن به نفع
[1] . طه، آيه 50. خدايى
كه به هر چيزى آفرينش ويژهاش را داده و پس از آن راهنمايى كرده (به سوى هدف زندگى
و آفرينش)
[3] . بقره، آيه 148. هر
كدام هدف و غايتى دارد كه آن را در پيش مىگيرد
[4] . دخان، آيه 39. ما
آسمانها و زمين و آنچه را كه در ميان آنهاست براى اينكه بازى كنيم، نيافريديم
(بىهدف نيستند) نيافريديم آنها را مگر با آفرينش حق (هدف و غرضى در ميان است) ولى
بيشتر مردم نمىدانند
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 117