نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 109
ديگران. مىشنود نه با
گوش. مىبيند نه با چشم و به همين ترتيب.
توضيح بيشتر در معناى
صفات
صفات بر دو قسمند: صفات
كمال و صفات نقص. صفات كمال چنانكه پيشتر اشاره شد معانيى هستند اثباتى، كه موجب
ارزش وجودى بيشتر و آثار وجودى فزونتر براى موصوفات خود مىباشند چنانكه با
مقايسه يك موجود زنده و دانا و توانا با يك موجود ديگر مرده و بى علم و قدرت روشن
است. و صفات نقص صفاتى هستند برخلاف آن.
وقتىكه در معانى صفات نقص
دقيق شويم خواهيم ديد كه به حسب معنا منفى بوده از فقدان كمال و نداشتن يك نوع
ارزش وجود حكايت مىكند مانند جهل و عجز و زشتى و ناتندرستى و نظاير اينها.
بنابر آنچه گذشت نفى صفات
نقص معناى صفات كمال مىدهد مانند نفى نادانى كه معنى دانايى ونفى ناتوانى كه
معناى توانايى مىدهد.
و از اينجاست كه قرآن
كريم هر صفت كمالى را مستقيماً براى خداى متعال اثبات مىكند و هر صفت نقص را نيز
نفى كرده منفى آن را براى وى اثبات مىنمايند چنانكه مىفرمايد: «وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ
و هُوَ الْحَيُّ*، و
لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ،
وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ».
نكتهاى كه نبايد از نظر
دور داشت، اين است كه خداى متعال واقعيتى است مطلق كه هيچگونه حد و نهايت ندارد و
از اين روى[1] هر صفت كمالى هم كه در موردش اثبات
مىشود، معناى محدوديت را نخواهد داشت. وى مادى و جسمانى و محدود
[1] . امام ششم
مىفرمايد: خداوند تبارك و تعالى با زمان و مكان و حركت و انتقال و سكون متصف
نمىشود بلكه اوآفريننده زمان و مكان و حركت و سكون است «بحارالانوار، ج 2، ص 96»
نام کتاب : شيعه در اسلام - ط جديد نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 109