نام کتاب : شرح نهاية الحكمة( مصباح) نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 43
1: موضوع فلسفه
1- 1: تعيين موضوع
فلسفه
در تعيين موضوع فلسفه،
بحثهايى وجود دارد كه در اين مدخل مطرح نشده است.[1] لهذا ما نيز از آن صرفنظر مىكنيم و صرفا يادآور مىشويم كه موضوع
فلسفه اولى موجود است.
2- 1: تعريف موضوع
فلسفه
مفهوم وجود و به تبع آن
مفهوم موجود- كه مشتق از آن است- از بديهىترين مفاهيم ذهن انسان هستند و به تعريف
آنها حاجت نيست:
فإنّ موضوعها الموجود
العامّ الذى نتصوّره تصورا اوّليا.
نهتنها دو مفهوم فوق،
بلكه ساير مفاهيمى كه در موضوعات و محمولات مسائل فلسفى بهكار مىروند و به «امور
عامه» يا «معقولات ثانيه فلسفى» و يا «احوال كليه» مشهورند؛ از قبيل وحدت، كثرت،
فعليت، قوه، امكان، ضرورت، امتناع، خارجيت، ذهنيت، عليت، معلوليت، جوهر، عرض،
ماهيت، استقلال، نياز، ربط و نيز مشتقات آنها؛ همه و همه بىنياز از تعريفاند و
اگر گهگاه تعريفى از آنها ديده مىشود، شرح اسم است، نه تعريف حقيقى؛ تعريف حقيقى،
يعنى تعريف حدى و رسمى، براى آنها ممكن نيست، زيرا حد و رسم مبتنى بر جنس و فصل و
حداقل مبتنى بر جنساند، درحالىكه اين مفاهيم جنس و فصل ندارند.
در اينجا مسئله ديگرى نيز
در خور طرح است كه در كتاب ذكرى از آن به ميان نيامده و ما صرفا به توضيح صورت آن
مىپردازيم و از هرگونه استدلال و ردّ و ايرادى پرهيز مىكنيم و آن اينكه «آيا
بداهت مفهوم وجود و ساير معقولات ثانيه فلسفى خود بديهى است يا نيازمند برهان
است؟» و در هرحال، «آيا برهانى براى آن وجود دارد يا نه؟» به عبارت ديگر، اگر كسى
[1] - طالبان را به فصل
اول و دوم از مقاله اول الهيات شفا ارجاع مىدهيم.
نام کتاب : شرح نهاية الحكمة( مصباح) نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 43