را از متأله سبزوارى در
تعليقهاش بر اسفار تلقى كرده است و سپس از عارف بزرگ سيد حيدر آملى در جامع
الأسرار (ص 493).
صدر المتألهين در ذيل
نقاوة عرشية از فصل بيست و دوم آخر منهج دوم از فن اعلى يعنى علم الهى و ما فوق
الطبيعة فرمايد:
«ان الوجود لو لم يكن، لم
يكن شىء لا فى العقل و لا فى الخارج بل هو عينها و هو الذى يتجلى فى مراتبه و
يظهر بصورها و حقائقها فى العلم و العين» 1 متأله ياد شده فرمايد:
«فما قاله قدس سره هنا
مثل ما وقع فى خطبة رسالة فارسية مسماة بآغاز و انجام للمحقق الطوسى و الحكيم
القدوسى- قدس اللّه روحه و كثر فتوحه و هو هذا: سپاس خدايى را كه آغاز كائنات از
اوست و انجام همه با اوست بلكه همه خود اوست».
چنانكه گفتهايم اين خطبه
شيرين و دلنشين موجب شده است كه راقم در فكر تحصيل آغاز و انجام افتاده است تا در
ذو القعده 1389 ه. ق نسخهاى از آن چاپى به حروف سربى، رسيد از دست محبوبى بدستم.
با شوق و ذوق تمام به استنساخ آن همت گماشتم كه در هشتم ذو الحجه همان سال مطابق
26/ 11/ 1348 ه. ش به انجام رسيد ولى از عبارت منقول حاجى اثرى نيافته است. لذا به
ترديد افتاده است كه شايد اين رساله آغاز و انجام خواجه نباشد، و يا اگر هست ناقص
است چه بر ظهر آن مرقوم بود: «آغاز و انجام خواجه نصير الدين محمد طوسى عليه
الرحمة».