responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 7

سخن ناشر

مى‌توان گفت: تمدّن اصلى ايران، تمدّنى عقلانى و فلسفى بوده است. شاهد بر اين موضوع، كثرت فيلسوفانى است كه از بستر اين سرزمين انديشه‌خيز ظاهر شده، با بر جاى نهادن آثار و مآثر فلسفى، بر سمند تفكّر نشسته، ميراث كهن دانش‌هاى عقلى بشرى را به اوج بالندگى رسانده‌اند.

تمدّن عقلى ايران، با ظهور اسلام، نه تنها از فلسفه كناره نگرفت، بلكه با ظهور معجزه‌آساى نهادى كه از آن تعبير به «فلسفه اسلامى» مى‌كنيم، باز ايرانيان بودند كه پرچمدار تفكّر فلسفى گشته و توانستند رسالتى را كه نسبت به دين بيدارگر اسلام و تفكرات فلسفى آن بر دوش احساس مى‌كردند، به بهترين وجه ادامه دهند و به سر منزل مقصودش برسانند. ظهور و بروز فيلسوفان بزرگى چون فارابى، ابن سينا، بهمنيار بن مرزبان، ابو حامد غزّالى- على رغم شك و تشكيك‌هاى بنيادينى كه داشت و اعلان نيز نمود- احمد غزالى، فخر رازى، زكرياى رازى، حكيم عمر خيّام، شيخ اشراق، مير داماد، مير فندرسكى و نهايتا حكيم صدر المتألهين، نشان از تحرّك خاصّى مى‌دهد كه فلسفه اسلامى، با وسيلگى فلسفه‌مداران تراز اوّل ايرانى داشته، و توانسته است مراحل بايسته خود را، به شايستگى پشت سر بگذارد.

بر پايه آنچه ذكر شد، اين البته سخن گزافى نخواهد بود كه بگوئيم: فلسفه اسلامى در بخش بزرگى از محورهاى بنيادين خود، به طرز توصيف‌ناپذيرى وامدار فيلسوفان ايرانى است. در اينجا سخن بر سر فلسفه اسلامى پيش از صدرا نيست، كما اينكه مجال براى طرح و بسط مباحث مربوط به دوران فلسفى بعد از ملا صدرا نيز ضيق و ناكافى به نظر مى‌رسد. بنابراين، به اجمال اشاره‌اى به موضوع اصلى مى‌كنيم و مى‌گذريم.

كتابى كه پيش روى داريد، يكى از متون فلسفى- كلامى دوران بعد از صدراست كه به وسيله يكى از قوى‌ترين و نامدارترين فلاسفه ايران بعد از اسلام، به رشته تحرير در آمده است. به گواه آثار، و اذعان و اعتراف آگاهان و دانشمندان شرقى و غربى، حكيم ملا هادى سبزوارى، به لحاظ

نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست