نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 668
است و بايد قضا كند و اگر
مسافر، به بلده آيد و مريض صحّت يابد، پيش از زوال، و افطار نكرده باشند، پس واجب
است كه نيّت صوم كنند، آن روز را.
سرّ: در اشتراط صوم به كمال صورى، اشارت است به اشتراط كمال معنوى كه
معرفت حق است و هر چند معرفت اجمالى باشد كه بسيار از دهان بستگان را- چون
حيوانات- مىبينى كه استكمالى براى ايشان نمىشود با اين، چون سگان و بهايم. پس،
«عمل»، «علم» مىخواهد، و ذكر مشفوع به فكر بايد.
و اشتراط طهارت صورى در
زنان و مردان از جنابت و غير آن، اشارت است به طاهريّت و حنفيّت از «كفر» و «شرك»
كه قذارت باطنيّهاند در مردان و زنان، و عدم سفر، توسعه است از رحمت واسعهاش كه
فرموده است: «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ».[1] چه، جاى مرض و مظنّه ضرر كه: «ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ»[2] چه، اين بدن، چون مركبى است، يا چون
سفينهاى است براى نفس، و بايد با اين، راهى بپيمايد و از اين درياى مر مالح، به
ساحل نجاتى برسد.
پس، اهمال در كار بدن،
جايز نيست عقلا و شرعا، و حفظ بدن واجب است و نفس به بدن و قواى بدن مستكمل
مىشود: «من فقد حسّا فقد علما»[3]، اين است كه اهل رياضت از صاحبان علم، غذاى «قليل الكميّه» و «كثير
الكيفيّه» گفتهاند، و در عوض، ترك حيوانى مزوّرات مدهنه به ادهان «لوز» و «جوز» و
«كنجد» گفتهاند، و همچنين، تدهين رأس و بدن، به ادهان طيبه و تطيّب به روايح
عطره، كل بعد از اصل كار كه دوام ذكر خدا با قلب و زبان و قطع علايق و عوايق
بالكلّيه است.
مسألة: كفّاره افطار در
يوم رمضان، آزاد كردن بندهاى است، يا روزه گرفتن دو ماه پىدرپى، يا اطعام شصت
مسكين
، و بعضى به «ترتيب»
قائلاند و اوّل اشهر است.
[1] - بقره/ 181.
[2] - حج/ 77.
[3] - «قواعد كلىفلسفى»، ج 2/ 435- 442. مىتوان ادّعا نمود كه: اكثر حكماى اسلامى، بلكه همه آنها،مفاد اين قاعده را پذيرفته و در برخى موارد، آن را مورد استناد قرار دادهاند. درخصوص اين قاعده، همچنين نگاه كنيد به: «فوائد»، منوچهر صدوقى، گفتار شماره 33/ 178.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 668