نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 661
مسألة: «صوم» كفّ نفس
است، از مفطرات معهوده، با نيّت.
و هر شبى، نيّت بايد كرد و
جايز است كه [انسان، نيّت] همه ماه را، در يك نيّت جمع كند، و اكتفا به قصد قربت جايز
است.
و مفطرات و مبطلات «صوم»
[عبارت از:] «اكل» است، و «شرب»، و «وطى»، و «استمناء»، و رسانيدن «غبار غليظ» به
حلق، و باقى ماندن بر «جنابت»، تا صبح- به عمد- و «عود به خواب»، بعد از بيدارى
دوّم و «ارتماس» به عمد، و «احتقان».
پس ارتكاب يكى از شش چيز
اوّل، موجب «كفّاره» و «قضا»- هر دو- است، و در ما عدا خلاف است، در لزوم هر دو با
هم. و امّا در انتباه اوّل، اگر عود كند به خواب و غسل نكند، تا صبح شود، «قضا»
هست و «كفّاره» نيست. قال اللّه تعالى: «يا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»[1] و فى الحديث القدسى: «الصّوم لى و أنا اجزى به»[2]، بهتر آن است كه: «اجزى»، مبنى
للمفعول خوانده شود، تا از قبيل حديث شريف قدسى ديگر باشد كه: «من قتلته فعلىّ
ديته و من علىّ ديته فانا ديته»[3]، چنانكه بيايد كه: در صوم، مظهريّت «صمد لا يطعم»، اگر قصد شود، عمل
أتمّ و عامل «اعظم» خواهد بود: «انّما الاعمال بالنّيات».[4]
و صوم را، [با] اضافه
تشريفيّه، به خود [نسبت] داده، و «الصّوم لى»[5] فرموده، با
[1] - بقره/ 179.
[2] - «بحار الانوار»، ج73/ 12 و ج 96/ 254.
[3] - حديث قدسى.
[4] - «بحار الانوار»، ج70/ 210 و 211 و 212 و 249، و ج 84/ 371.
[5] - «بحار الانوار»، ج96/ 255.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 661