نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 638
الكلمات التّامات و
الاسماء الحسنى»[1] كه اولاد آن بزرگوار فرمودهاند، و
خداوند مجيد به خلقت انسان كامل و بعثت او، وصف وجودى كرده خود را، براى عالميان،
و شرح فرموده فعلا صفات خود را، از بهر ايشان.
كه «ما هى فيه»، و «من هى
عليه» و «من هى له»، و «متى هى تجب»، باشد، اعنى: بايد دانست اجناسى را كه زكات در
آنها هست و اينكه زكات بر كدام كس واجب است و اينكه به كه بايد داد؟ و چه وقت واجب
مىشود؟
امّا اجناس زكويّه، غلّات
اربعاند: گندم و جو و خرما و مويز، و انعام سهگانهاند؛ شتر و گاو و گوسفند، و
نقدان كه؛ طلا و نقره است. و امّا چيزهائى كه از زمين برويد و مكيل و موزون باشد،
چون نخود و عدس، ما عداى خضر، چون خربزه و هندوانه، زكات در آنها مستحبّ است، و
وجوب، منحصر است در غلّات اربع از مزروعات.
و امّا آنكه زكات بر كدام
شخص واجب است؟: بر حرّ بالغ عاقل متمكّن از از تصرّف در مالش، نه بر بنده مملوك، و
نه بر طفل، و نه بر ديوانه، و نه بر كسى كه مالش به دست خودش، يا وكيلش نباشد. و
امّا اينكه مستحق زكات كيست؟ و به كه بايد داد؟ اصناف ثمانيه كه در آيه شريفه
مذكورند، قال اللّه تعالى: «إِنَّمَا
الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ
الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ».[2] پس، توزيع زكات بر آنها جايز است و
تخصيص به بعض اصناف هم جائز است، ولى توزيع افضل است.
و امّا اينكه كى وقت تعلّق
وجوب زكات است، بيايد- ان شاء اللّه-
سرّ: پيش از اين، دانستى كه: عدد نه، عددى است شريف كه چهل و پنج- كه عدد
حروف آدم مىباشد- در مرتبه نه پيدا مىشود، از جمع اعداد، از واحد تا نه، و ارقام
هنديّه آدم كه 441 به تنزّل نه مىشود. و حال بدان كه نه جنس زكوى، در برابر
[1] - «بحار الانوار»، ج63/ 20 و 119، و ج 90/ 57.
[2] - توبه/ 60.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 638