responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 63

باب اول در شناختن آغاز و در آن، چند فصل است:

فصل در اثبات «واجب الوجود» است‌ [1]- تعالى شأنه-

و در اين، چند طريق است: اوّل طريقه حكماى الهيّين است‌ [2] و در بيان آن، دو مقدّمه تمهيد كنيم كه در بسيارى از مطالب مهمّه، ضرورند.

مقدّمه اولى: بدان كه «شى‌ء»، به حسب عقل، سه قسم است: «وجود»، و «ماهيّت» و «عدم». و به عبارت ديگر: «نور»، و «ظلّ»، و «ظلمت». و به فارسى، آن سه قسم؛ «بود»، و «نمود»، و «نابود» است. و هر ممكن، زوج تركيبى است، [3] ماهيّتى دارد كه چيزى است كه ابا از «وجود» و «عدم»، هيچ يك ندارد و وجودى دارد كه ابا دارد ذات آن وجود از «عدم»، و به عبارت ديگر: از جهت نورانيّت و جهت ظلمانيّت. [4] و بدان كه: از «ماهيّت»، به عبارات مختلفه تعبير كرده‌اند، مثل «مائيّت»، چون در جواب «ما هو» مقول مى‌شود، و مثل «خصوصيّت» و مثل «كلّى طبيعى». [5]


[1] - امّا المسألةالاولى، فالمقصود منها اثبات موجود هو واجب الوجود لذاته، لا يمكن ان يكون وجودهمن غيره بل كلّ موجود فهو فائض عن وجوده بوسط او بغير وسط. «شرح بيست و پنج مقدّمهدر اثبات بارى تعالى»، به اهتمام مهدى محقق/ 4.
[2] - بنگريد به: «توحيدخدا در مكتب قرآن و مشرب حكمت و عرفان»، محسن شفائى/ 117 به بعد.
[3] - كل ممكن زوجتركيبى، «قواعد كلى فلسفى در فلسفه اسلامى»، ج 2/ 470- 482.
[4] - اعلم انّ المعلوم،امّا واجب لذاته او ممتنع لذاته او ممكن لذاته ... «شرح بيست و پنج مقدمه در اثباتبارى تعالى»/ ص 18.
[5] - حاج ملا هادىسبزوارى، ماهيّت را عبارت مى‌داند از: چيزى كه در جواب «ما هو» گفته مى‌شود. يابه‌
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 63
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست