نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 588
تحصيل طهارت بدنى و
روحانى، و نماز «قالبى» و «قلبى»، بايد محاربه كرد، با جنود نفوس ثلاث. پس، روشن
گشت كه: نماز، در جامعيّتش، جميع عبادات و اركان و فروع دين را، چون هيكل توحيد
است كه «انسان كامل» باشد، در جامعيّت «كل الانواع» را.
و از اين است كه در جميع
ازمنه، بر همه واجب بوده، و در همه احوال، مطلق آن ساقط نيست و طبيب نفوس، در
شريعت مداوا فرموده با نماز، بيمارى انهماك در شواغل دنيويّه را، و به تكرير امر
فرموده، چون غفلات متتاليه و حجب مواريه در تتابع و تراجعاند. و دانستى، تكليف
«لطف» است و لطف، بر خداى تعالى واجب است: «إِنَّ
الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ»[1]
و از حكمتهاى جليله نماز: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»[2]، مجملا اسرار نماز، بىشمار است و از
براى هر يك از مقدّمات و مقارنات و مكمّلات نيز، مجملى گفته خواهد شد- بتاييد الله
تعالى-
مسألة: بدان كه عدد
نمازهاى واجب را مختلف گفتهاند
؛ بعضى هفت گفتهاند، به
انضياف صلاة اموات، و بعضى نه گفتهاند، با تفصيل [نماز] «آيات»، به نمازهاى
خسوفان و زلزله و ظهور امور غريبه سماويه. و اولى آن است كه شش باشد، به انطوار
اينها در آيات.
و امّا اطلاق «صلاة» بر
«نماز ميّت» مجازى است، زيرا كه: «لا صلاة الّا بفاتحة الكتاب و لا صلاة الّا و
تحليلها بالتّسليم»، و نماز يوميّه، هفده ركعت مشهور است در حضر، و يازده مىشود
در سفر.
سرّ: عدد هفده، عدد شريفى است كه كليّات عالم ملك و مطلق عالم شهادت،
اعنى: اعمّ از شهادت مطلقه و شهادت مضافه- كه نفوس را هم شامل باشد- نيز هفده است؛
افلاك تسعه و عناصر اربعه و مواليد ثلاثه و عالم معنى، مضاف به اينها.
و نيز، عدد حروف مقطّعه،
به حسب اصل خط حق كه حذف كنى متشابهات