responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 572

نفع‌ها دارد كه استكمال يابد و آخرتش معمور گردد و در هر سالى، [فقط] يك بار اتفاق افتد.

مسألة: «نفاس»، خونى است كه با تولّد يا بعد از تولّد واقع شود. پس، اگر خون نيايد، نفاس نيست. و اقلّش لحظه‌اى است و اكثرش، مثل اكثر حيض و حكمش، مثل حكم آن [است‌] و سرّش، همچو سرّ آن. و اين غسل‌ها، همه وضو مى‌خواهد، قبل يا بعد، و قبل مستحب است، مگر غسل جنابت كه وضو ندارد.

مسألة: كسى كه مسّ بدن ميّت آدمى كند

، پيش از تطهير آن و بعد از سرد شدنش، بايد غسل كند، بلكه جزء منفصل از حىّ- كه مشتمل بر عظم باشد- همين حكم [را] دارد.

سرّ: سالكى هرگاه مجالست كند، جاهلى را كه ميّت است به موت جهل، و برسد از احوال سيئه آن، به اين [فرد] چيزى، بايد شستشوى دهد خود را، به «توبه» و «انابه»، و هر چند [كه‌] جزئى بنمايد آن حال ناپسند. چه، اجتناب تامّ لازم است كه صحبت جاهل مى‌ميراند قلب را. رباعى‌

با هر كه نشستى و نشد جمع، دلت‌

 

و ز تو نرهيد، زحمتِ آب و گلت‌

زنهار، ز صحبتش گريزان مى‌باش!

 

ورنه، نكند روحِ عزيزان، بحلت‌

 

مصرع: جان‌هاى مرده، اندر گور تن! [1]

مسألة در غسل اموات است:

نخستين، بايد از محتضر گفت: واجب است متوجّه ساختن، او را به [سمت‌] قبله، و از سنن اكيده است تلقين او را، به شهادتين و اقرار به ائمه اثنى عشر. و از سنن است تلاوت قرآن در نزد او، و اسراج‌ [2] در ليل، و تلقين كلمات فرج و تغميض چشم‌هاى او، و تطبيق دهن او، و اينكه پوشانيده‌


[1] - «مثنوى»، دفتر 1/40- رمضانى- ج 1/ 117- نيكلسون- و ج 2/ 18- جعفرى-
[2] - يعنى: چراغ روشنكردن.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 572
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست