نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 547
از اين دو تا، براى
حيوانات صامته و نباتات- مثلا- كمال است و طهارت، ولى ماندن در آنها، براى
انسانيّت، قذارت.
مسألة: از جمله اقسام آب
كه بايد حكمش را دانست، از طهارت و نجاست، «سؤر» هاست.
پس «سؤر»، آب قليلى است كه
ملاقى شود آن را، جسم حيوانى و جميع سؤرها طاهر و مطهّر است، مگر سؤر «كافر» و
«سگ» و «خوك». بلى! مكروه است سؤر حايضى كه پرهيز از نجاست ندارد، و به لسان
فقهاء- رضوان الله عليهم- «حايض متّهمه» گويند، و [نيز] سؤر «جلّال» و آن حيوانى
است كه متغذّى باشد به عذره انسان، تا آنكه از آن، گوشت برويد و استخوانش با آن
محكم شود، يا حواله به عرف عام مىشود، در اطلاق «جلّال» بر آن.
و هم چنين است حيوانات
خورنده مردارها، به شرط عدم نجاست در پوز و منقار شارب آب و الّا نجس خواهد بود، و
هم چنين، مكروه است سؤر درازگوش گوش و استر، چنان كه خوردن گوشت اين دو تا نيز
مكروه است، و لكن «سؤر المؤمن فيه شفاء».
سرّ: تبعيّت اهل دنيا در تسويلات نفس مسوّله و هوسات، مانند استعمال سؤر
[شخص] بىتقوا و سؤر جلّال است: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ
حُبُّ الشَّهَواتِ»[1]-
الآية- و تقليد كردن در اصول عقايد، كسانى را كه چون تعمّق كنى، به جز «وهم» و
«خيال» و «حسّ» چيزى نيستند، مانند استعمال سؤر «بغل» و «حمر» است. و امّا تقليد
محقّقين، براى كسى كه خود نتواند تحقيقى و اجتهادى كند، نافع و ناجع است و در
صورت، به منزله استعمال سؤر مؤمن است، سيّما محقّقى كه از «متألّهين» است و از
اصحاب نفوس كليّه الهيّه و عقول كليّه است و خود مضاعف در صحّتاند و صحّتبخشاند
و رفع علل كنند، و ائمه هادين عليه السّلام «اسم اللّه» و «ذكر اللّه» اند كه
شفابخشاند به قوّت حق، كما فى الدّعاء: «يا من اسمه دواء و ذكره شفاء»[2]، بلى، چون متخلّق به اخلاق اللّهاند،
صفاتشان به حسب وجودشان، ياد از صفات حق مىدهد. پس،
[1] - آل عمران/ 12.
[2] - مفاتيح الجنان/دعاى كميل.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 547