نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 537
چو خواهد به ذاتش دلالت كند
تجلّى بر اهل حقيقت كند
[1] خلاصه آن است كه: عوالم، چون «بيت المرآت» اند، براى تجلّى اسماء و
صفات حق تعالى و مراد از «اسماء» و «صفات»، حقيقت آنها باشد، نه مجرّد الفاظ و
مفهومات و عنوانات، پس، نخستين شروع مىكنيم در ذكر اسرارى از «صلاة» و مقدّمات آن
كه: «الصّلاة عمود الدّين ان قبلت قبل ما سواها و ان ردّت ردّ ما سواها»[2]، و قال اللّه تعالى: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ
لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ»[3] و قال تعالى: «إِنَّ الصَّلاةَ
كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً»[4] و فى الاخبار: «الصّلاة خير موضوع فمن شاء استقل و من شاء استكثر»[5]، و در هر باب از ابواب عبادات، اشارتى
شده به رئوس مسائل فقهيّه نيز، تا وضيع و شريف، همه بهرمند گردند و سعادتى ببرند: «وَ اللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ».[6]
مسأله: بدان كه معتبر
است در تكليف، «بلوغ» و «عقل».
و دانسته مىشود، «بلوغ» به يكى از سه چيز: خروج «منى» در
بيدارى يا خواب از مجراى معتاد، و انبات موى درشت بر عانه، و كامل شدن پانزده سال
در مذكّر و نه سال در مؤنث. و بعضى در مذكّر كامل شدن سيزده سال، و دخول در [سال]
چهاردهم را معتبر دانستهاند و خالى از قوّتى نيست، و امّا «حيض» و «حمل» در انثى،
علامت سبق بلوغ است، خاصّه «حمل» كه كاشف است از سبق انزال.
سرّ: حكمت اينكه دختر را، با نقص عقل- نسبت به پسر- زودتر تكليف
كردهاند، چند چيز است:
- اوّل آن كه: تكليف، لطف الهى است، و دختر، اركان و جوارحش ضعيفتر است، چون گياه
لطيفى كه زود پژمرده شود، پس زودتر تكليف فرمودهاند، تا از اين
[1] - «ديوان اسرار»/407- 409، به نقل از خود «اسرار الحكم»
[2] - «بحار الانوار»، ج82/ 218.
[3] - عنكبوت/ 44.
[4] - نساء/ 104.
[5] - بنگريد به: «معانىالاخبار».
[6] - احزاب/ 4.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 537