responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 480

و آنكه بعضى از علماى اماميّه- رضى اللّه عنهم- گفته‌اند كه: اشتغال به فضول مباحات نسبت به انبياء، چون اشتغال به سيئات است، چنانكه مشهور است:

«حسنات الابرار سيّئات المقرّبين» [1]، پيش ما مقبول نيست، چه نسبت به ايشان «مباحى» نيست، چه جاى «فضول مباحات» كه مباح، به نيّت مسنون گردد، خاصّه انبياء اللّه كه هميشه نيّت ايشان، قربت محضه است.

بيت‌

بغض من لله و حبّ من للّه و بس‌

 

زان او باشم، نيم من زان كس‌

 

فصل در صرف كلام، نحو بيان معانى بديعه و اسرار منيعه:

دانى پايه معنى آن جناب عالى، و عطف عنان كميّت قلم به صوب نگارش جزئى مايه، از كليّت آن عقل كلّى كه هر چند كه: «نه سر پيداست وصفش را، نه بن»، لكنّ الميسور، لا يسقط بالمعسور شايد شمّه از روحانيّت آن روح مطلق، در قيد تحرير آيد، به توفيق الله تعالى، چه انسانيّت انسان، به روحانيّت اوست، و تماميّت صورت، به كمال معنى او.

بيت‌

در صف مردان بيار قوت معنى كه هست‌

 

از ره صورت، يكى مردم، و مردم كيا

 

آيا نمى‌بينى كه اگر روح را از انسان بردارند، نمى‌ماند مگر عناصرى ميّته كه مادّه بعيده اوست و اخلاطى قذره كه مادّه قريبه اوست و اشراق صورت هم، طليعه [اى‌] است، از نور نفس ناطقه او؟ پس، بذل جهد و كوشش بليع بايد كرد، در معرفت نفس كه: «من عرف نفسه، فقد عرف ربّه» [2]، «النَّبِيُّ أَوْلى‌ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». [3] تا عارف به معنى آن جناب صلّى اللّه عليه و آله نشوى، عارف به حق او نخواهد بود، و


[1] - «بحار الانوار»، ج25/ 205 و ج 34/ 394 و ج 73/ 316.
[2] - «بحار الانوار»، ج95/ 456، «آداب النفس» ج 2/ 265، «مصابيح الانوار فى حلّ مشكلات الاخبار»/ 204،«الانوار الساطعة» ج 1/ 72، «الحياة» ج 1/ 114، «سفينة البحار» ج 8/ 297، «الصّراطالمستقيم» ج 1/ 156 و «نور الابصار»/ 166.
[3] - احزاب/ 6.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست