- براهين عقليّه بر وجود
عقول كليّه گذشت و چون مطلب مهمّ است و عالى، از جهت تأكيد و تذكّر آنها، اقتصار
مىكنيم به ذكر بعضى [مطالب] كه سهل النّيل است.[3]
سبزوارى، در جايى از
كتابش، از خوانندگان، به خاطر تفصيلى كه در حاشيه يك بحث به كار برده، پوزش خواهى
كرده و طلب «عذر» نموده است.[5]
كتاب حاضر
امّا كتاب حاضر، متن
تحقيقشده «اسرار الحكم» حكم زبدهانديش ملا هادى سبزوارى است كه در سطور و صفحات
قبل، كوشيديم، دورنمائى از غناى علمى و محتوائى و پارهاى مشخّصات درونى آن را- هر
چند به اجمال- براى خوانندگان عزيز مجسّم و مرسّم سازيم.
اين قلمزن (مصحّح) از
سويداى دل خوشحال است كه با حسن نظر اساتيد عصر و حكماى حكمتدان، اين افتخار
نصيبم گرديد كه چند صباحى شيرين ياد و پرمعنا را، وادىپيماى كوى مشعلداران
عقلانيّت و پرچمداران فلسفه ناب اسلامى بوده و يكى از منابع و متون آن را، على رغم
كموقتىها و مشغلات بسيار فراوان، از نظر گذرانده و ضمّن تتلمذ از حضورهاى پربار،
درسهاى خويش را، اين بار از يكى از نوشتههاى پربار حكيم سبزوار پى بگيرم.
[1] - همان/ 308.
[2] - همان/ 457.
[3] - همان/ 418.
[4] - همان/ 419.
[5] - بايد برادرانمعذورم دارند، در خروج از طور كتاب و پرداختن به جرح و تعديل و قال و قيل، چنان كهديديد كه نبود تا حال الّا قليل، ولى مطلب بلند پايه بود و فروع آن بسيار، و سدّثغور آن، ناچار به كار. همان/ 342.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 45