نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 448
معلوم است كه آن كه به حسب
روح «بالفعل» شده و دو بال؛ عقل «نظرى» و عقل «عملى» را اصلاح داده، در اوج لاهوت
است و جبروت است، نه در تجويف فلك و تصرّف آن، مگر به حسب مركب و سفينه، و الّا
معلوم است كه «علويّات» را تسخيرات است، نسبت به «سفليات»، بلكه تأثيرات سفليات
نوزدهگانه نيز، به واسطه علويّات است.
و آنكه از جناب امير
المؤمنين على عليه السّلام مأثور است كه: «المشترى عندي سواء و زحل»[1]، سببش آن است كه: روح اعظم و نفس
كليّه الهيّه شده و بدن، مطلقا مانند قميصى شده كه «خلع» و «لبس» اش با اختيار
است. پس، از مشترى و زحل و مؤثّرات امكانيّه أعلى و أسفل، آن را چه خلل؟
پيش گفتيم كه: انسانى كه
عقل بسيط شده است، به حسب گوهر ذاتش، بدل «مكان»، در «جبروت»، بل متدلّى به
«لاهوت» است و بدل «زمان»، در «دهر ايمن اعلى»، بل متعلّق به «سرمد» است. مصرع:
آن، نمك اندر شد و كل پاك شد. و به مؤثّرات امكانيّه گوهر ذاتش «لَنْ تَرانِي»[2] مىگويد، بلكه خود آن انسان طبيعى چنين است، ولى: «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ».[3] «يا من بابه مفتوح للدّاخلين و سبيله
واضح للمنيبين»[4]، همه را صلا زده، ولى نداى «ارْجِعِي»[5] را «نفس مطمئنّه» شنيده، نه «مسوّله» و «امّاره».
و توجيه ديگر آنكه: موحّد
به توحيد افعالى، وجودش «لا حول» مىسرايد، چه جاى موحّد به توحيد صفاتى و ذاتى؟
پس، در نظر شهودش «مشترى» و «زحلى» و «سعد» و «نحسى» نمانده: «لا اله الّا اللّه»
و «لا هو الّا هو».
فصل در بيان مادّه صور
اخرويّه:
بايد دانست كه صور
اخرويّه، مادّه از سنخ
[1] - «بحار الانوار»، ج34/ 433.
[2] - اعراف/ 143.
[3] - حشر/ 19.
[4] - يا من بابه مفتوحلداعيه ... «بحار الانوار»، ج 86/ 68 و ج 94/ 145.
[5] - فجر/ 27 و 28.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 448