responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 435

از وجودم مى‌گريزم در «عدم» [1]

 

در عدم، من شاهم و صاحب علم‌

 

[2] و نيز:

پس عدم گردم، عدم چون ارغنون‌

 

گويدم كانّا اليه راجعون‌

 

[3]

فصل در صراط است:

بدان كه هر موجود را، حركت جبلّى است، به سوى حق تعالى، و عبادت تكوينى دارد، كما قال المعلّم الثانى:

«صلّت السّماء بدورانها و الارض برجحانها و الماء بسيلانه‌

و المطر بهطلانه و قد يصلّى له و لا يشعر و لذكر اللّه اكبر».

و آدمى را، به علاوه اين، سلوك استشعارى و [4] «سفر الى الله» و «عبادت تشريعى» [نيز] مى‌باشد. پس، چنان كه اصل معاد «روحانى» مى‌باشد و «جسمانى»، همچنين هر يك از مواقفش «روحانى» دارد و «جسمانى». پس صراط روحانى، «سلوك الى اللّه» است شريعة و طريقة، در مراحل علوم و معارف و منازل اخلاق و اعمال، چون: «اراده»، و «توبه» و «انابه» و «محاسبه» و «مراقبه»، و «توكّل» و «رضا» و «تسليم»، و غير ذلك. و صراط حق، در عين وحدتش، به عدد سايرين الى اللّه است و لهذا، اكابر گفته‌اند كه: «الطّرق الى اللّه- تعالى- بعدد انفاس الخلايق». [5]

پس، صراط مستقيم، صراط «انسان كامل» است كه به مدلول اسم جلاله مى‌كشاند، قال تعالى: «ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ». [6] و چون تلاوت كرد حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله [آيه‌]: «وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا


[1] - از وجودم مى‌گريزىدر عدم ...
[2] - «مثنوى»، دفتر 3/197- رمضانى- ج 2/ 214- نيكلسون- و ج 8/ 197- جعفرى-
[3] - «مثنوى»، دفتر 3/200- رمضانى- ج 2/ 222- نيكلسون- و ج 8/ 551- جعفرى-
[4] - «و» زايد به نظرمى‌رسد.
[5] - اين عبارت حديثنيست. در حديثى آمده است: الهى او عرت الطّرق و قلّ السّالكون، «بحار الانوار»، ج94/ 111.
[6] - هود/ 59.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى    جلد : 1  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست