نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 40
را «مرائى» لحاظ كردن.[1] پس، عزيز من! چنانكه گفتيم، محاسبه را
پيش انداز، هم چنين از آنكه به پاى اين ميزانت برند، به پاى خود اجناس علم و عمل و
اخلاق را به اين ميزان ذى الكفتين و ذى الحسنيين و جالس بين الحدّين بسنج![2]
حاكميّت صدرائى
در اسرار الحكم، از سلسله
فلاسفه بزرگ، به نام و ياد كسان زيادى بر مىخوريم.
در ميان فلاسفه پيش از
اسلام، از جمله به نام افلاطون، فرفوريوس، ارسطو، سقراط، فيثاغورث، طالس ملطى و
ديگران. حكيم سبزوار، چند جا، از افلاطون صاحب آكادمى، با عنوان «حكيم عظيم
افلاطون الهى» ياد كرده است.[3]
امّا در خيل فلاسفه اسلامى
نيز آنچه بيش از همه جلب توجّه مىكند، ابن سينا، و شيخ اشراق است. در موردى، از
خواجه طوسى، با لقب فاخرى چون «سلطان المتكلّمين خواجه نصير طوسى»[4] نام برده است كه تكرار شد آن، بسيار
معنادار و شايان دقّت به نظر مىرسد.[5] از دسته عارفان نيز ابن عربى، غزالى و شيخ ابو سيعد ابو الخير مورد
اشارت قلم حكيم قرار گرفتهاند و «شيخ المشايخ ابى سعيد بن ابى الخير- قدس سرّه-»
عنوانى است كه سبزوارى در خصوص عارف مهينى خراسان زمين به كار برده و عنايت خاصّه
خويش به وى را به منصه ظهور رسانده است.[6]
امّا تجليلى كه حكيم، از
رئيس فلاسفه مشّاء اسلام؛ شيخ الرّئيس ابن سينا، به عمل آورده، بسى دامنهدارتر و
شكوهمندتر است.[7] سبزوارى، در طليعه شرح كوتاه امّا
ارزشمند خود بر قصيده پرارج و مشهور ابن سينا؛ «عينيّه»، ضمن
[1] - همان/ 229.
[2] - همان/ 372.
[3] - همان/ 224.
[4] - همان/ 159.
[5] - سلطان المتكلّمينخواجه نصير طوسى ... همان/ 80.
[6] - همان/ 550.
[7] - «تفسير مثنوى»، ج7/ 17 (فيلسوفى عارف و درونگرائى برونگرا) و: «نظر متفكران اسلامى درباره طبيعت»،چاپ چهارم 1377، انتشارات خوارزمى/ 263- 298 (احوال و آثار ابن سينا و اهميت علمىو فلسفى او.)
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 40