نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 395
باب پنجم در معرفت
«انجامشناسى» و معاد اشياء است و در آن، چند فصل است:
فصل: «معاد» دو قسم است؛
روحانى و جسمانى.
و بعضى از متكلّمين و
ظاهريّين، حصر كردهاند، معاد را در «جسمانى [محض]» و بعضى از متفلسفين، در
«روحانى [محض]» و هر دو طايفه قاصرند.[1] و امّا اكابر حكما و مشايخ عرفا و محقّقين متكلّمين، به هر دو
قائلاند و اين است قول تحقيق حقيق به تصديق، زيرا كه مدرك- كه عوالم است- سه گونه
است: عالم «عقل»، و عالم «مثال»، و عالم «محسوس». و اگر خواهى، بگو: عالم معنى، و
عالم صور قائمه بذاتها، و عالم صور طبيعيّه.
و ادراك سه گونه است: «تعقّل»، و «تخيّل»، و «احساس» و امّا توهّم، ملحق است به تخيّل.
چه، معناى جزئيّه مدركات «وهم» مضافاند، يا به صور ماديّه، يا به صور مثاليّه. و
مدرك نيز سه فرقهاند: «كامل»، و «متوسّط»، و «ناقص»، چنانكه خداوند حكيم در كتاب
كريم، سه صنف فرموده انسان را؛ مقرّبين، و اصحاب يمين، و اصحاب شمال.[2]
و به تفصيل، هفت صنفاند،
زيرا كه يا كاملاند در «علم» و «عمل»- هر دو- يا كاملاند در «علم» و توسّطاند در
«عمل»، يا كاملاند در «علم» و ناقصاند در
[1] - تفسير مثنوى، ج 2/700: ديدگاه سادهلوحانه فيلسوفان، درباره معاد.
[2] - واقعه/ 7- 1.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 395