نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 374
بلكه در نظام كلّ همه
طبيعى است، به ارباب انواع، اعنى: عقول طبقه متكافئه، متّحد شوند كه همه انوار
قاهره حقّاند: «وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ».[1] و آنها، نواصى اين انواع طبيعيّهاند
كه مقهور به يد قهر نور اقهر واجباند- تعالى- بنابر تأويل «ناصيتها» در آيه شريفه
ماضيه.
و شيخ رئيس و بعض اتباع
مشّائين، اگر چه قائل به عقول متكافئه نيستند، ولى به وجهى، خلافى نيست در ميانه
اشراقى و مشّائى، در اصل وجودات عقليّه و انوار روحانيّه، براى هر موجود طبيعى.
نهايت، در قيام آنها به ذواتشان، يا به موجودات قادسه مجرّد سخن است و قيام صدورى
به آنها، البته هست، و قيام كلّ صور عقليّه به «عقل فعّال» مذهب ايشان است و توفيق
و جمع بين الرّايين از معلّم ثانى فارابى و ارجاع به صور علميّه قائمه، به قيام
صدورى به حضرت قيّوم- جلّ جلاله- مشهور است.
و بناى اشكال، در وصول
مغيّاها به غايات، بر غفلت از وحدات جمعيّه است در غايات، و از وحدت حقّه حقيقيّه
محيطه غاية الغايات كه كمال اوّل و كمال ثانى هر موجود و بالجمله فعليّت آن، در نزد
اوست و از اين كه چنانكه مظاهر لطفيّه در قبضه اسماء اويند، مظاهر قهريّه نيز در
قبضه اسماء قهريّه اويند: «هُوَ الْقاهِرُ
فَوْقَ عِبادِهِ»[2]، آغاز و انجام اوست: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ».[3]
بدان كه تناسخ مطلق، يعنى:
قدر مشترك ميانه معنى حقيقى و معنى مجازى كه در علوم لفظيّه، استعمال لفظ را در آن
عموم، مجاز گويند، اقسام دارد: تناسخ بر سبيل اتّصال، و تناسخ بر سبيل انفصال؛
امّا اوّل چون ترقّيات ماده واحده در استكمالات، از جماديّت، به سوى نباتيّت و از
نباتيّت به
[1] - طه/ 110.
[2] - انعام/ 18.
[3] - مؤمن/ 16: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ..»..
[4] - مسأله تناسخ ازجمله مسائلى است كه در تاريخ انديشه بشر ريشه داشته و بسيارى از فيلسوفان دورانباستان نيز آن را مورد بررسى قرار دادهاند.: «شعاع انديشه و شهود در فلسفهسهروردى»/ 524.
نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 374