نام کتاب : أسرار الحكم نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 227
فصل در افعال حق تعالى است،
به وجه اجمال:
بدان كه معلول صادر از حق،
يا «مبدع» است، يا «مخترع»، يا «مكون». زيرا كه يا مسبوق است به مادّه و مدّت، هر
دو مثل اجسام و جسمانيّات عنصريّه و اين را «مكوّن» و «كائن» گويند، يا مسبوق نيست
به هيچ يك، و اين را «مبدع» گويند، چون عقول كليّه كه جواهرى هستند مجرّد از مادّه
در ذرّات و فعل. و سابقاند بر حركات و ازمنه و جهات و اوضاع و امكنه، يا
مسبوقاند به مادّه، دون مدّت و اين را «مخترع» گويند، مانند «فلك» و «فلكى» كه
مسبوقاند بالطّبع به «مادّه»، ليكن نه به «مدّت» كه بر مدّت و زمان «سابق» اند، نه
«مسبوق».
چه، زمان، قدر حركت فلك
است و حاصل مىشود از تجدّد وضع يا طبع آن:
اوّل بنا بر مشهور، و دوّم
بنا بر مذهب صدر المتألّهين- قدّس اللّه سرّه- كه به حركت جوهريّه، در طبع آن،
قائل است.[1]
و بر هر تقدير، زمان مؤخّر
است از فلك. چه، بنابر اوّل، مؤخّر است از حركت و حركت از طبع فلك در رتبه تأخّر
لازم غير متأخّر در وجود از ملزوم كه «راسم» مقدّم است بر «مرسوم» و عكس اين شقّ،
در بادى نظر متصوّر است، ولى متحقّق نيست، چنانكه پوشيده نيست.
و نفوس ناطقه، به اعتبار
گوهر ذاتشان، داخلاند در مبدعات، چنانكه از كيفيّت كينونت سابقه و لا حقه آنها
دانستى و همچنين نفوس كليّه فلكيّه و به اعتبار