responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 75

فقط نام منظور باشد و يا آنها بدروغ خويش را پيروان مسيح ميدانند و الله اعلم.

نصف‌: نيمى از شى‌ء. وَ لَكُمْ‌ نِصْفُ‌ ما تَرَكَ أَزْواجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ ... نساء: 12. براى شماست نصف مال زنانتان اگر فرزندى نداشته باشند.

ناصية: موى پيشانى. طبرسى در ذيل‌ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي‌ وَ الْأَقْدامِ‌ رحمن: 41. فرموده «النَّاصِيَةُ شعر مقدّم الرّأس» و آن در اصل بمعنى اتصال است ... و ناصيه متصل بسر است. در المنجد گويد: ناصيه قسمت جلو سر يا موى پيشانى است كه دراز شده است. ديگران و از جمله طبرسى در ذيل آيه 56. هود آنرا قصاص الشعر يعنى انتهاى روئيدن موى از پيشانى گفته‌اند.

اصل آن چنانكه نقل شد بمعنى اتصال است در قاموس و اقرب گفته:

«نصا المفازة بالمفازة» بيابان ببيابان پيوست. ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها ... هود: 56. هيچ جنبنده‌اى نيست مگر آنكه خدا موى پيشانى آنرا گرفته است مراد از آن تسلّط خدا است بر موجودات. لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِيَةِ ناصِيَةٍ كاذِبَةٍ خاطِئَةٍ علق: 15 و 16.

حتما حتما از موى پيشانى او ميگيريم (ذليلش ميكنيم) ناصيه‌ايكه دروغگو و خطا كار است‌ يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي‌ وَ الْأَقْدامِ‌ رحمن: 41. «بِالنَّواصِي» نائب فاعل است براى «يؤخذ» يعنى گناهكاران با علائم خودشان شناخته شوند ناصيه‌ها و پاهاشان گرفته شده بآتش انداخته شوند.

نضج‌: كُلَّما نَضِجَتْ‌ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ‌ نساء: 56. نضج (بر وزن فلس و قفل) بمعنى رسيدن ميوه و پختن گوشت است چنانكه در صحاح گفته است، باحتمال قوى منظور از آن در آيه بيحسّ شدن است در اثر سوختن يعنى هر وقت پوستهاى آنها سوخت و بيحسّ‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست