3- ايضا از ابى كهمس از امام صادق عليه السّلام نقل نموده: ابن كوّاء
(يكى از خوارج) در پشت سر امير المؤمنين على عليه السّلام خواند:لَئِنْ أَشْرَكْتَ
لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَامام عليه السّلام (با آنكه در
نماز بود) از شنيدن آن سكوت فرمود.
نصح:
(بر وزن فلس) بمعنى خالص شدن و خالص كردن است «نَصَحَالشّىءنَصْحاً» ايضا گويند «نَصَحَالعسل» يعنى عسل را صاف و خالص كرد، در نهايه گويد: نصح در لغت بمعنى
خلوص است.
نُصْح (بضمّ- ن) بمعنى اخلاص ميباشد در مجمع فرموده: (النُّصْحُاخلاص العمل من الغشّ» در اقرب-
الموارد آمده «نَصَحَهُنَصْحاًونُصْحاً» يعنى او را پند داد و دوستى را بر
وى خالص كرد.
پند دادن را از آن نصح و نصيحت گويند كه از روى خلوص نيّت و خير
خواهى محض استوَ لا يَنْفَعُكُمْنُصْحِيإِنْ أَرَدْتُ أَنْأَنْصَحَلَكُمْ ...
هود: 34. نصيحت من بشما نفع نميدهد اگر بخواهم پندتان دهم.
گفتهاند تعديه بلام در آن از تعديه بنفسه افصح است.
وَ لا عَلَى الَّذِينَ لا يَجِدُونَ ما يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذانَصَحُوالِلَّهِ وَ رَسُولِهِتوبه: 91. بر آنانكه خرجى پيدا
نميكنند گناهى نيست كه بجهاد نروند آنگاه كه نيكخواهى كنند بر خدا و رسول يعنى
اخلاص كنند بخدا و رسول يعنى اخلاص كنند بخدا در ايمان و برسول در اطاعت و عمل، آن
در مقابل منافقان است كه بجهاد نميرفتند و با نشر اكاذيب و غيره مردم را ناراحت و
خويش را گناهكارتر ميكردند. در المنار از ابو داود و مسلم از تميم دارى نقل شده كه
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: