از اينكه پيش از نجوى صدقاتى بدهيد پس حالا كه نكرديد و خداوند از
شما اغماض نمود نماز بخوانيد و زكوة بدهيد و خدا و رسول را اطاعت كنيد (يعنى
بدستورات ديگر عمل نمائيد).
نحب:مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ
فَمِنْهُمْ مَنْ قَضىنَحْبَهُوَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًااحزاب: 23.
راغب ميگويدنَحْبنذر محكوم بوجوب است «قَضىنَحْبَهُ»يعنى بنذر خويش وفا كرد، طبرسى آنرا از ابو قتيبه نقل كرده در نهج
البلاغه خطبه 81 در باره مردگان فرموده:
آيا خويشان از مرگ آنها جلوگيرى كردند و يا نذر كنندگان كه در باره
آنها نذر كردند سودى دادند؟!.
«قَضىنَحْبَهُ»را در
باره كسى گويند كه باجل طبيعى بميرد يا در راه خدا كشته شود يعنى: مردانى از
مؤمناناند كه پيمان خود را با خدا راست كردند بعضى از آنها بعهد خود وفا كرده و
از دنيا رفته است و بعضى منتظراند كه وفا كنند و عهد خويش را به هيچ وجه تغيير
ندادهاند.
مراد از عهد چنانكه طبرسى و غيره گفتهاند عدم فرار از جنگ است
بقرينه آنكه در چند آيه قبل در باره منافقان گفته:وَ لَقَدْ كانُواعاهَدُوااللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا
يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ.
در مجمع از حاكم ابو القاسم حسكانى نقل شده بسند خودش از ابى اسحق كه
على عليه السّلام فرمود:
نحت:تراشيدن.قالَ أَ تَعْبُدُونَ ماتَنْحِتُونَصافات: 95. گفت آيا آنچه را كه
بدست خود ميتراشيد ميپرستيد؟!وَ كانُوايَنْحِتُونَمِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً آمِنِينَحجر: 82. در حال ايمنى از كوهها
خانهها ميتراشيدند و ميساختند.
نحر:إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ...كوثر: 1 و
2.نَحْررا بالاى سينه گفتهاند جمع آن
نحور است