responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 272

معلوم ميشود كه حكم تيمّم يك حكم تخفيفى است كه در صورت بروز عوامل بخصوصى معيّن گشته است در الميزان فرموده تيمّم در واقع همان وضو است كه مسح سر و پاها از آن ساقط گرديده، شستن دست و صورت بمسح آندو عوض شده و خاك جاى آبرا گرفته است.

يعنى: اگر مريض يا در سفر بوديد يا كسى از شما از خلوتگاه (قضاى حاجت) آمد يا با زنان مقاربت كرديد و در اين صورتها آب پيدا نكرديد زمين پاكى را قصد كنيد و از آن بصورت و دستهايتان مسح نمائيد ...

يمّ‌: دريا. فَأَغْرَقْناهُمْ فِي‌ الْيَمِ‌ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا اعراف: 136.

آنها را در دريا غرق كرديم زيرا كه آيات ما را تكذيب كردند در آيه‌ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ‌ الْيَمُ‌ طه: 39.

ظاهرا مراد رود نيل باشد.

يمن‌: (بضمّ و فتح اول) مبارك بودن با بركت بودن. فيومى در مصباح فرموده: «الْيُمْنُ‌: البركة» عبارت صحاح و قاموس نيز چنين است.

ميمون بمعنى مبارك است‌ فَأَصْحابُ‌ الْمَيْمَنَةِ ما أَصْحابُ‌ الْمَيْمَنَةِ واقعة:

8. ميمنه را راغب و جوهرى طرف راست معنى كرده‌اند مثل ميسره كه بمعنى طرف چپ است.

قاموس آنرا مثل يمن بمعنى بركت گفته است در اقرب الموارد آنرا بركت و طرف راست معنى كرده طبرسى اصحاب اليمين فرموده و يمن و بركت را از ديگران نقل ميكند.

ناگفته نماند: اگر آن در آيه بمعنى يمين و طرف راست باشد مطابق آيه ديگر همين سوره است كه فرموده: وَ أَصْحابُ‌ الْيَمِينِ‌ ما أَصْحابُ‌ الْيَمِينِ‌ واقعة: 27. ولى ظاهرا آن بمعنى بركت باشد كه در مقابل‌ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ آمده و يمن مقابل شومى است. يعنى: اهل بركت و مباركى كه در اثر اطاعت حق نسبت بخودشان يكپارچه بركت شدند

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست