ذريّه اوست. بقولى مراد ابراهيم و فرزندش اسماعيل عليهما السّلام
است.
در الميزان فرموده: ميان قسم و مقسم عليه نوعى تناسب لازم است و لذا
مراد از «وَوالِدٍ وَ ما وَلَدَ»كسى است كه ميان او و بلد مقسوم
عليه نسبتى است و آن منطبق است بر ابراهيم و فرزندش اسماعيل عليهما السّلام و آندو
سبب اصلى بناء مكّه و بانيان بيت الحراماند ... و ابراهيم عليه السّلام همان است
كه از خدا خواست مكّه را بلد امن قرار دهد.وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ
رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناًابراهيم: 35. و تنكير والد دلالت بر تعظيم دارد و آمدن «ماوَلَدَ»در جاى «منولد» دالّ بر شگفتى امر اوست از جهت مدح مثلوَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما
وَضَعَتْآل
عمران:
36. (تمام
شد).
پس در اين آيات قسم ياد شده بديار مكّه كه با سكونت حضرت رسول صلّى
اللّه عليه و آله بر شرافتش افزوده شد و نيز قسم ياد شده بابراهيم و فرزندش كه
بانيان كعبهاند.
ولى:
(بر وزن فلس) نزديكى و قرب. چنانكه در صحاح و مصباح و قاموس گفته است
گويند: «تباعدنابعدوَلْيٍ» پس از نزديكى دور شديم.
راغب ميگويد: ولاء و توالى آنست كه دو چيز چنان باشند كه ميانشان چيز
ديگرى نباشد و بطور استعاره به نزديكى ولاء و توالى گويند خواه در مكان باشد يا
صداقت يا نصرت يا اعتقاد.
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَيَلُونَكُمْمِنَ الْكُفَّارِ ...توبه: 123.
اى اهل ايمان با كفاريكه در ديار بشما نزديكاند بجنگيد. ظهور آيه
آنست كه مسلمانان بايد اوّل بجهاد كفّار نزديك بشتابند بعد بجهاد كفّار ديگر بروند
و آن در صورت عملى بودن سبب گسترش و عالمگير بودن اسلام است.
تَوْلِيَة: اگر با «عن» باشد بمعنى اعراض و اگر با «الى» باشد بمعنى رو كردن و اگر با دو حرف مذكور متعدّى بمفعول ثانى باشد
بمعنى