آيا با خبر نشده بآنچه در نامههاى موسى و ابراهيم است؟ ابراهيمى كه
آنچه از حق خدا در عهدهاش بود بطور تمام ادا كرد ظاهرا اشاره بآيهوَ إِذِ ابْتَلى
إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ...
بقره: 124. ميباشد كه در باره آنحضرت «أتمّهنّ» آمده
است.
تَوَفِّي: از باب تفعّل بمعنى اخذ بطور تمام و كمال است «التَّوَفِّي:
اخذ الشّىء على التّمام» توفّى و استيفاء هر دو بيك معنىاند. از
اينجا است كه بمرگ وفات گفته شده كه انسان از طرف خدا بكلّى اخذ شده و از بين
ميرودفَأَمْسِكُوهُنَّ
فِي الْبُيُوتِ حَتَّىيَتَوَفَّاهُنَالْمَوْتُ ...نساء: 15. آنها را در خانهها نگاه داريد تا مرگ آنها را بگيرد و
بميرند.
فَلَمَّاتَوَفَّيْتَنِيكُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْمائده: 117. چون مرا بميراندى خودت
مراقب آنها بودى.
وَ هُوَ الَّذِييَتَوَفَّاكُمْبِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ ...انعام: 60. در اين آيه مانند آيه
42. سوره زمر بخوابيدن توفّى اطلاق شده است زيرا انسان در خواب رفتن از طرف خدا
گرفته ميشود و فهم و درك او مانند يكمرده از بين ميرود يعنى خدا همان است كه شما
را در شب ميميراند و بخواب ميبرد و در روز آنچه كردهايد ميداند.
الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِيَسْتَوْفُونَمطففين: 2. آنانكه چون از مردم
پيمانه ميگيرند تمام ميگيرند.
وقب:وقوب
بمعنى دخول است.
وقب (بر وزن فلس) و وقبة گودالى است در سنگ كه در آن آب جمع ميشود
طبرسى فرموده علت اين تسميه آنست كه در وقب داخل شوند. در نهج البلاغه خطبه 48.
فرموده: