ميقات بمعنى وقت. در كتب لغت مواعده و وقت وعده نيز گفتهاند.إِنَّ اللَّهَ لا
يُخْلِفُالْمِيعادَرعد: 31. خداوند بوعدهاش تخلّف
نميكند.
وعظ:اندرز
دادن. عظة و موعظة اسم از آنست.وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ وَ هُوَيَعِظُهُيا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ
بِاللَّهِلقمان:
13.
آنگاه كه لقمان بوقت پند بپسرش گفت: پسر مهربانم بخدا همتا و شريك
قرار نده.هذا
بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَمَوْعِظَةٌلِلْمُتَّقِينَآل عمران: 138.
اين تبليغ و هدايتى است براى مردم و پندى است براى متّقين.
وعى:حفظ.
اعمّ از آنكه حديث باشد يا غير آنلِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهاأُذُنٌواعِيَةٌحاقّه: 12. يعنى:
تا غرق قوم نوح و نجات مؤمنان را براى شما پندى قرار دهيم و تا آنرا
گوشى كه حافظ مسموعات خويش است بشنود و حفظ كند. در مجمع البيان چند حديث نقل شده
كه چون اين آيه نازل شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گفت:
«اللَّهُمَّاجْعَلْهَا أُذُنَ
عَلِيٍّ».
خدايا على (عليه السّلام) را اذن واعيه گردان على عليه السّلام
فرمود: پس از آن دعا هر چه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم از ياد نبردم
اين حديث در مجمع از طبرسى نقل شده است. دو حديث ديگر نيز در اين مضمون ميباشد.
إِيعَاء: نيز بمعنى حفظ و جمع كردن است.تَدْعُوا مَنْ أَدْبَرَ
وَ تَوَلَّى. وَ جَمَعَفَأَوْعىمعارج: 17 و 18. آتش بسوى خود ميخواند آنكه را كه بحق پشت كرده و از
آن اعراض نموده و مال را جمع و ذخيره كرده است گويند «أَوْعَىالمتاع» يعنى متاع را در ظرفى گذاشت و ذخيره كرد، اين آيه نظيروَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ
الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِتوبه:
34. است.
وِعَاء: ظرف. اين تسميه از آنجهت است كه مال در ظرف جمع و حفظ ميشود بسينه
انسان گويند: «وِعَاءعلمه و عقيدته» يعنى سينهاش ظرف
دانش و عقيده اوست، جمع آن اوعيه استفَبَدَأَبِأَوْعِيَتِهِمْقَبْلَوِعاءِأَخِيهِ