responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 220

ميشود خواه از شيطان باشد يا از خود انسان در مجمع فرموده: وسوسه با صداى آهسته بسوى چيزى خواندن است‌ فَوَسْوَسَ‌ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما اعراف: 20.

«وَسْوَسَ‌ له» يعنى نصيحت و خير خواهى بنظر او آورد ولى «وَسْوَسَ‌ اليه» يعنى معنا را با صوت خفى باو القاء كرد (مجمع).

شيطان بآندو وسوسه كرد تا آنچه از عورتشان پنهان بود بر آنها آشكار كند.

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ‌ بِهِ نَفْسُهُ‌ ق: 16. ما انسان را خلق كرده‌ايم و ميدانيم آنچه را كه باطنش با او سخن ميگويد (از افكارش اطلاع داريم).

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. مَلِكِ النَّاسِ. إِلهِ النَّاسِ. مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ‌ الْخَنَّاسِ. الَّذِي‌ يُوَسْوِسُ‌ فِي صُدُورِ النَّاسِ. مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ‌ وسواس افكار بى‌فائده و مضرّى است كه بذهن خطور ميكند (افكار باطل) در جوامع الجامع فرموده: «الْوَسْوَسَةُ و الْوَسْوَاسُ‌: الصّوت الخفىّ».

يعنى: بگو پناه ميبرم بپروردگار مردم، معبود مردم، حكمران مردم.

(آرى پروردگار خداست، معبود خداست، پادشاه خداست) از ضرر فكر باطل و مخفى كه در سينه‌هاى مردم سخن ميگويد. و آن گاهى از طرف جنّ و شياطين است كه در دل پيدا ميشود و گاهى از جانب مردم.

افكار باطله كه منشأ كارهاى باطل و حرام‌اند گاهى از جانب شياطين بقلب القاء ميشود و گاهى از مردمان ناپاك در هر صورت فقط پناه بردن بخدا از شرّ آنها مصون ميدارد.

شية: وَ لا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِيَةَ فِيها بقره: 71. شيه: نشان و رنگى است در حيوان مخالف رنگ اصليش. در مصباح گويد شيه بمعنى علامت، اصل آن وشى و آن در رنگهاى چهار پايان سياه است در سفيد يا بالعكس. ولى قيد سياه و سفيد بى‌جاست زيرا بقره بنى اسرائيل زرد يكدست بود در مجمع فرمود: آن‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 7  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست