ميشود خواه از شيطان باشد يا از خود انسان در مجمع فرموده: وسوسه با
صداى آهسته بسوى چيزى خواندن استفَوَسْوَسَلَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُمااعراف: 20.
«وَسْوَسَله» يعنى نصيحت و خير خواهى بنظر
او آورد ولى «وَسْوَسَاليه» يعنى معنا را با صوت خفى باو
القاء كرد (مجمع).
شيطان بآندو وسوسه كرد تا آنچه از عورتشان پنهان بود بر آنها آشكار
كند.
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ماتُوَسْوِسُبِهِ نَفْسُهُق: 16. ما انسان را خلق كردهايم و
ميدانيم آنچه را كه باطنش با او سخن ميگويد (از افكارش اطلاع داريم).
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. مَلِكِ النَّاسِ. إِلهِ النَّاسِ.
مِنْ شَرِّالْوَسْواسِالْخَنَّاسِ. الَّذِييُوَسْوِسُفِي صُدُورِ النَّاسِ.
مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِوسواس افكار بىفائده و مضرّى است كه بذهن خطور ميكند (افكار باطل)
در جوامع الجامع فرموده: «الْوَسْوَسَةُوالْوَسْوَاسُ: الصّوت الخفىّ».
(آرى
پروردگار خداست، معبود خداست، پادشاه خداست) از ضرر فكر باطل و مخفى كه در
سينههاى مردم سخن ميگويد. و آن گاهى از طرف جنّ و شياطين است كه در دل پيدا ميشود
و گاهى از جانب مردم.
افكار باطله كه منشأ كارهاى باطل و حراماند گاهى از جانب شياطين
بقلب القاء ميشود و گاهى از مردمان ناپاك در هر صورت فقط پناه بردن بخدا از شرّ
آنها مصون ميدارد.
شية:وَ لا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لاشِيَةَفِيهابقره: 71. شيه: نشان و رنگى است در
حيوان مخالف رنگ اصليش. در مصباح گويد شيه بمعنى علامت، اصل آن وشى و آن در رنگهاى
چهار پايان سياه است در سفيد يا بالعكس. ولى قيد سياه و سفيد بىجاست زيرا بقره
بنى اسرائيل زرد يكدست بود در مجمع فرمود: آن