است چنانكه فرموده:لا يَذُوقُونَ فِيها بَرْداً وَ لا شَراباً. إِلَّا حَمِيماً وَ
غَسَّاقاً. جَزاءً وِفاقاًنباء: 24- 26. امّا اينكه براى گناهان ميزانى بجهت وزن كردن نصب
خواهد شد در قرآن دليلى نداريم:
اعمال كفار
اعمال نيكى كه كفّار در دنيا انجام دادهاند در روز قيامت توزين
نخواهد شد. زيرا نيّت و خواست آنها اجر اخروى نبوده و فقط طالب پاداش دنيا
بودهاند و بآن نيز اغلب رسيدهاند و اين معامله كاملا از روى عدالت است. براى
نمونه بآيه زير توجّه فرمائيد:أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ
فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناًكهف: 105.
يعنى: در اثر كفر اعمال خوبى كه در دنيا كردهاند حبط و پوچ شده و
روز قيامت توزينى براى آنها برپا نميداريم «وزن» در
آيه بمعنى توزين است و بعد از «حبطت» آمده
است يعنى چون اعمالشان حبط شده لذا وزن كردن براى آنها نيست اينكه وزن را بمعنى
اعتنا و منزلت گفتهاند يعنى براى آنها قدرى قائل نميشويم، مطلب ناصحيح است.
بنا بر آنچه تا اينجا گفته شد: اعمال بد مؤمنان و كافران توزينى در
آخرت نخواهد داشت. گر چه عذاب بحساب گناهان خواهد بود و آياتإِنَّ الْمُنافِقِينَ فِي
الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِنساء: 145.وَ لَيَحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالًا مَعَ أَثْقالِهِمْعنكبوت: 13. كه درباره پيشوايان
ضلالت است، دلالت بر شدّت و ضعف عذاب دارد در روضه كافى ص 75 از امام سجاد عليه
السّلام نقل شده: