خوب يا بد، حتى اگر بقدر دانه خردل باشد باز مثل سنگ و غيره داراى
وزن است. در «عمل» بطور مشروح گفتهايم كه عمل جوهر
است نه عرض براى مزيد توضيح بآنجا رجوع شود.
اينك بايد چند مطلب را بررسى كرد.
توزين اعمال
قرآن مجيد صريح است در اينكه اعمال انسان روز قيامت توزين خواهد شد
ولى آيا عموم اعمال اعمّ از نيك و بد؟ يا فقط اعمال نيك؟ و آيا فقط اعمال مؤمنان
يا اعمال كفّار هم؟
1-
«الْوَزْنُ»در آيه بمعنى توزين است ظاهر آنست كه «الْوَزْنُ»مبتداء و «الْحَقُّ»وصف آن ميباشد و تقدير چنين است: «الْوَزْنُالحقّ يومئذ كائن» يعنى: توزين حقيقى در روز قيامت خواهد بود،
زمخشرى «يَوْمَئِذٍ»را خبر
گرفته و «الْحَقُّ»را وصف،
يعنى توزين حقيقى در روز قيامت است.
بهر حال آيه دلالت دارد كه روز قيامت توزين حقيقى براى اعمال وجود
خواهد داشت. طبرسى نيز در جوامع الجامع مثل زمخشرى گفته است.
بعضى از بزرگان «الْوَزْنُ»را در آيه اسم گرفته و «الْحَقُّ»را خبر آن دانسته است يعنى: ثقل و سنگينى اعمال همان حق و مطابق واقع
بودن آنهاست. بعبارت ديگر معيار و وزنه عمل آنست كه حقّ و مطابق دستور