ميكند آيا هدهد اينها را ميگويد؟! جز اينها سخنش محملى ندارد ميگويد
خدائيكه از ظاهر و باطن كارهاى شما با خبر است آيا همه مردم داراى اينگونه
معلوماتند يا فقط خواصّ؟! 4- سليمان عليه السّلام باو ميگويد: نامه مرا ببر و ببين
چه جوابى خواهند داد قهرا گفتگوهاى آنها را مىشنيده و ميفهميده است. اين پرنده
نامهبر و مخبر آنحضرت بوده است با ديدن اين آيات و حقائق قهرا بياد اين آيه
ميافتيم كهوَ
ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ
أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ
يُحْشَرُونَانعام:
38. نگارنده گويد: «سبحانكاللّهمّ و بحمدك اشهد انّك ما
فرّطت فى كتاب الكون من شىء».
هدى:
(بفتح اوّل و ضمّ آن) و هدايت بمعنى ارشاد و راهنمائى است از روى لطف
و خير خواهى. در صحاح و قاموس در معناى هدى (بضمّ اوّل) گفته: «الْهُدَى: الرّشاد و الدّلالة» يعنى هدى بمعنى هدايت يافتن و هدايت كردن است
ولى ديگران فقط دلالت گفتهاند.
در مجمع گفته: هدايت در لغت بمعنى ارشاد و دلالت بر شىء است.
بقول راغب آن دلالت و راهنمائى از روى لطف است و در بارهفَاهْدُوهُمْإِلى صِراطِ الْجَحِيمِو غير آن گويد:
بر سبيل تحكّم است.
اهْتِدَاء: بمعنى هدايت يافتن و قبول هدايت استفَمَنِاهْتَدىفَإِنَّمايَهْتَدِيلِنَفْسِهِيونس: 108. اينك مطالبى در اين
زمينه:
هدايت عامه و تكوينى
هدايت تكوينى و عمومى آنست كه خداوند بوسيله عقل و فهم و فكر و وجدان
و غرائز كه در وجود انسان و حيوانات نهاده آنها را براههاى زندگى و تدبير و اداره
امور خويش هدايت و رهبرى فرموده است يك مورچه و موريانه مثلا بنظام زندگى خود و
راههاى آن همانطور آشناست كه انسان متمدن آشناست و بلكه در بعضى از چيزها از انسان
آشناتر است.