نباتات عموميّت دارد بيشتر گلها و برگها را مىبينيم كه در روز روشن
مقابل آفتاب بسته ميشوند صبح كه از خواب برخاستيم همه آن گلها و برگها را شكفته
مىبينيم آنها پس از خوابيدن و تجديد قوا، زندگى را از سر گرفتهاند همچنين است
خوابهاى زمستانى حشرات. امروزه دانشمندان در باره خواب انسان و حيوان و نباتات
كتابها نوشته و مطالب سودمندى ارائه دادهاند پس پديده خواب يك پيش آمد تصادفى
نيست بلكه يكى از آثار قدرت و تدبير خداى جهان آفرين استوَ مِنْ آياتِهِمَنامُكُمْبِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ.
راغب گويد نون بمعنى ماهى بزرگ است يونس به ذو النون ملقب شده كه
ماهى او را بلعيد در مجمع و صحاح و قاموس مطلق ماهى گفته است جمع آن نينان و انوان
است. در نهج البلاغه خطبه 196. فرموده
«يَعْلَمُعَجِيجَ الْوُحُوشُ فى
الفلوات ...
وَ اخْتِلَافِ النينان فى الْبِحَارُ الغامرات».
خدا دانا است بزوزه حيوانات وحشى در بيابانها و برفت و آمد ماهيان در
درياهاى ژرف بيكران.
مراد از ذا النون در آيه يونس عليه السّلام است كه در «يونس» بررسى خواهد شد. اين لفظ يكبار بيشتر در قرآن مجيد نيامده است.
نوى
إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوىانعام: 95. نوى جمع نواة بمعنى
هسته است يعنى خدا شكافنده دانهها و هستهها است. حبّ نيز جمع حبّه است.
نيل
رسيدن. «نالمطلوبه نيلا» يعنى بمطلوبش رسيد.لَيَبْلُوَنَّكُمُ
اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِتَنالُهُأَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْمائده: 94. خدا حتما شما را امتحان
ميكند بشكارى كه دستها و نيزههاتان بآن ميرسد. ايضا نيل مصدر از براى مفعول است
بمعنى منيل مثلوَ لا